måndag 30 mars 2015

Premiär på hemmavattnet

Igår blev båtplatsviken på hemmavattnet delvis isfri. Jag var på plats direkt och sjösatte min lilla pärla till fiskebåt.


Det fanns ingen tid att leta sig ut på sjön genom den tunna ränna öppet som går längs ena vassen då men idag gavs tillfälle. Som ni kanske vet arbetar jag som kock på en liten grundskola. Denna vecka är det påsklov vilket innebär att det är betydligt färre portioner mat att laga. Dessutom har mina egna barn också lov så de behöver inte hämtas från tåg. Detta summerat = eftermiddagstur på sjön! Äntligen!!!


Med viss tidsbrist fiskade jag enbart i båtplatsens närområde denna regntunga eftermiddag. Blåsiga vasskanter och pilla in mindre tailar i  luckor och fickor var planen. När huggen uteblev provade jag större och sävligare tailbeten, sedan shadar i diverse storlekar och rörelsemönster och slutligen jerkbaits. Inget dög. Två till tre grader i vattnet, en isande nordan och duggregn var inget som gäddorna föredrog tydligen för det drygt två timmar långa premiärpasset blev en bomhistoria. Inte ett pet! Lite snopen men ändå överlycklig styrde jag hemåt, blöt och kall. 

Inte ens denna gamla trotjänare lockade till hugg.
Väl hemma igen tömdes brevlådan i vanlig ordning. Bland reklam och tidningar låg ett "postens gröna." Men vad nu? Jag har väl inte beställt något? Nyfiken rev jag upp kuvertet som ett barn sliter bort omslagspapper på julklapparna. Inuti väntade en oväntad skönhet från min vän TN-Lures.

Abstainswimmer - Tommys senaste skapelse. Stort tack kompis!
Ruskigt snyggt gummibete! Kanske var det just denna som saknades idag? Hursomhelst ska den få simma redan i morgon för då blir det revansch i varmare väder (förhoppningsvis). På´t igen!

Skitfiske på er, så länge!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar