tisdag 31 mars 2015

Imponerande gummi och solande gäddor

Efter gårdagens kyligt tröga fiske fanns förhoppningar att denna eftermiddag skulle bjuda på solsken och något varmare ytvatten i grunda vikar och vasskanter. Eventuellt nytillkomna läsare kanske undrar varför jag inte går ut på djupet och letar på kanterna som alla andra när det grunda vattnet är för kallt? Det enkla svaret är att det inte finns några kanter. Sjön (sjöarna) har en jämn dybotten med medeldjup på 1,4 meter. Det innebär att ett kallras under natten ofta är förödande och kyliga nordanvindar får gäddorna att tvärt bli tjuriga. Lufttemperaturen smittar helt enkelt snabbt av sig på det grunda vattnet, på gott och ont.

Därför hade jag hoppats att den sydvästliga vinden och det sporadiska solskenet skulle ha tinat upp de köldstela gäddorna tills eftermiddagens after work-pass. Jag började att drifta ett grunt och vasskantat sund på läsidan eftersom ytvattnet var som varmast där. På beteslåset satt den Abstainswimmer (i färgen Transformer) från TN-Lures som dök upp under gårdagen. Jag har provat många gummibeten de senaste åren men få har imponerat som denna. Vilken jäkla gång, åtminstone med shallowskruv och dubbla stingers med krokarna instuckna i buken (det enda jag testat). I tredje kastet kom passets första hugg.

Snipa som gapar efter mycket.
Jag fiskade vidare i sundet utan resultat. Förmodligen för att jag drivit ut i vinden. När jag lyckats räkna ut detta styrde jag åter igen in mot lä. Då kom kontakterna tillbaka men bara smått. Jag körde med lite olika tailar också, främst större, men det dög inte. Abstainswimmer åkte tillbaka på beteslåset och jag begav mig till grundområdet runt åmynningen. Sol, lä, supergrunt och lekområde. Vanligtvis ingen lyckad kombo med sol och lä men med så kallt vatten var det precis vad som behövdes. Långt in mot vassen högg det hårt. 

90 centimeters-fisk på ca 5 kg som inte ville bli fotad.
Därefter blev det mulet och hur märkligt det än låter så dog fisket av. På ny plats och med solen tillbaka så satte det igång igen.

En fisk i ungefär samma storleksklass som den ovan. Inhalerad Abstainswimmer
betyder håvning för så skonsam munoperation som möjligt.
SMHI hade utlovat regn på eftermiddagen och plötsligt tornade sig olycksbådande moln upp i horisonten. Det var dags att åka hem. Efter knappa tre timmars fiske hade fyra snipor och två lite finare fiskar krokats av. Samtliga ville äta Abstainswimmern. Jag kan alltså konstatera att fisket fortfarande är trögt i det kalla vattnet och att TN-Lures nya gummi är helt grymt! 

Skitfiske på er, så länge!


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar