lördag 7 mars 2015

Första båtturen 2015

Äntligen var det dags att sjösätta min lilla åjolle. För en vecka sedan försvann den sista isen på ån samtidigt som jag var ut på sjön där täcket fortfarande var 20 cm tjockt. Det var förmodligen sista ismetepasset för säsongen då det ska bli rejält vårligt väder i kommande vecka.

Efter lunch kastade jag så upp gummijollen på släpet och drog till ån.

Det är lerigt på lantis-vägarna ute hos mig nu...
Med närmast euforisk känsla körde jag järnet ned mot åmynningen utan att ha en aning om den var öppen eller inte. Detta var mer tänkt som en rek-tur. Att kolla läget, bara. När jag passerade de sista träden där ån slutar och sjön börjar reste jag mig nyfiket och såg en syn som värmde hjärtat.

Öppet!!!
Jag ankrade genast men det visade sig inte vara det lättaste. Med en vind på 10-15 m/s och en flatbottnad gummijolle på 20 kg så ville inte ankaret riktigt få fäste i leran. I min enorma iver struntade jag helt i det och började att dänga tailbeten istället. Först ut var den nya TN-Tail som TN-Lures skickade för ett par veckor sedan. Med två grader i vattnet och den kraftiga vinden från ett håll och ganska kraftigt strömmande vatten från ett annat så var det lååååångsamt fiske som gällde.



Det hjälpte inte att den är snygg för efter att ha provat ett par andra tailar också utan resultat så visade det sig vara paddlar som gällde denna eftermiddag. Jag bytte nämligen till en Wingman i blå/pearl med orange buk och det högg i andra kastet.

Årets första på spinn! 90+ cm och drygt 3 kg.
Jaaaaa, äntligen! Att man kan bli så glad av en liten gädda! Kanske inte så konstigt när det var prick tre månader sedan senast och abstinensen värkt i kropp och själ länge.

Fisket som följde var otroligt trögt i det kalla vattnet men det blev ändå två gäddor upp och ytterligare tre halvdana hugg på drygt en timmes fiske. Helt ok för en rek-tur!

Gädda nr 2 som var stöpt i ungefär samma form som den första.
Kall och obeskrivligt tillfreds puttrade jag sedan upp för ån och hemåt. Nu ska det bli fler plusgrader i kommande vecka med solsken och sydliga vindar. Det betyder att den grunda, södervända inloppsviken kommer att vara varmare till nästa helg. Jag minns det galna fisket jag upplevde där förra året under liknande förhållanden och kan nu knappt vänta. Tålamod, tålamod...

Skitfiske på er, så länge!

 

 



2 kommentarer:

  1. Det där betet kommer bli söndertuggat i din lilla sjö. Mvh Pike Rockers!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alldeles säkert, Pike Rockers!

      Radera