lördag 14 mars 2015

Snipjägaren

För 1,5 vecka sedan gick en smal strimma is upp i hemmavattnets inlopp. I onsdags var det en hel stor vik med massa yta att fiska av. Problemet är ju bara att det ligger is på resten av sjön och någon båt kan alltså inte sjösättas. Därför blev det ytterligare en tur med gummijollen nedför ån för att komma åt det öppna vattnet.

I förväg tänkte jag mig att en hel vecka med sol och plusgrader skulle få igång de köldstela gäddorna ordentligt till denna lördag. Det jag då inte räknade med var att det nu varit -6 grader de tre senaste nätterna. När jag kom ned till mynningen visade sig isen ha återtagit sin position i viken och och jag var ännu en gång förpassad till den smala strimman.

Ser kanske större ut på bilden men det öppna är bara 30 meter brett.
Vattnet var förstås kallare än i onsdags och fiskeytan mindre. I det supergrunda vattnet lös gäddorna med sin frånvaro. Det var vansinnigt trögt och köldstelt trots att jag låtit solen jobba ett par timmar på förmiddagen innan jag gav mig ut. Tailbeten fick främst simma och då riktigt långsamt med så långa vevstopp som den grunda viken tillät. Inte ett pet! Lite olika shadar provades sedan med samma resultat. Till slut skedde något som mycket sällan förekommer i min båt; en Buster Jerk åkte på. Jag gillar inte riktigt det där med vevjerkning även om jag inser att det ibland är fruktansvärt effektivt. På tredje kastet kom dagens första hugg, en dryg timme efter att jag startat.

En liten köldstel hane, full med maskar.
Efter fem kast ledsnade jag på Buster Jerk och bytte till en Salmo Slider som också den gav en gädda i ungefär samma storlek. När jag fiskat av större delarna av den öppna kanalen utan något mer resultat styrde jag inåt igen, längst in i den söndervända viken där det var lä och soligt. Nu kanske de hade kommit igång av värmen? En Dofftail från Anchorbaits åkte på och jag hittade en ficka där sammanlagt sex ganska smala hanar stod packade och lät sig alla luras.

En av de sex. Alla var stöpta i samma 1,5 - 2kilosform.
Mer spännande än så blev inte denna tur som jag hoppats så mycket på. De större hade helt enkelt sökt snäppet djupare vatten under isen, där kylan inte var lika påtaglig. Men ett nyckfullt vårväder får man ju räkna med och grunda sjöar påverkas snabbt av lufttemperaturen. Som tur är gäller det ju åt andra hållet också...

Skitfiske på er, så länge!


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar