lördag 29 november 2014

The Pike Father och Caesarlures på besök

Sedan en dryg vecka var det bestämt att jag skulle guida två gäster på mitt hemmavatten, Klas och Mikael.


När slutet på veckan närmade sig började SMHI att kasta ur sig hot om en massa hemska minusgrader. På fredagens kväll såg det inte så farligt ut och vi bestämde oss för att köra. Men i morse var det -4 och vindstilla. När jag stod och drog på mig dubbla långkallingar hann jag tänka att det värsta som kunde hända var att isen låg i den lilla viken vid båtplatsen. Jag hade fel. På en enda natt hade 90% av sjön fått sig en tunn ishinna! Vad ända in i...? Lika stor procent av mina heta ställen var plötsligt ofiskbara.

Ishinna så långt ögat kan se. Till höger i bild en ränna längs
vassen som isbrytarbåten åstadkommit.

Det var dock med gott mod som vi lastade in oss i båten och lekte isbrytare ut till en liten pool med öppet vatten. Morgonen började riktigt lovande trots de tuffa förutsättningarna. Mikael drog en 2-kilos på första kastet med sin egna Big McManus paddel.



Så där ja, tänkte vi och nötte vidare längs vassen trots is i spöringar och linspridare. Jag hade kort därefter en följare som tyvärr ratade betet och vände några meter från båten. Mikael bommade sedan ett försiktigt hugg inne i vassen. Vi körde vidare och plötsligt hör jag att något är på gång bakom mig. När jag vänder mig om syns en stor fisk i vattnet som tagit Mikaels McManus jerk precis vid båtkanten. Innan jag knappt ens hunnit reagera ligger fisken i håven. Det visade sig att Klas har minst svart bälte i kung-fu-håvning. Hans snabbhet var avgörande då kroken lossnade i samma ögonblick som gäddan synade insidan av nätet. Snyggt jobbat!

Lång och slank dam runt 105 cm och 7,5 kg
Dagen hade sålunda börjat långt över förväntan och hoppet värmde mer än vad minusgraderna kylde. Där tog dock fisket slut, eller åtminstone huggen. De resterande 4-5 timmarna var stendöda. Kanske också beroende på att vi tvingades fiska om samma områden där vi redan hade varit. Den lilla isfria pool som fanns gav oss inte direkt mycket spelrum. Humöret var ändå på topp turen ut tack vare gott sällskap, mycket kaffe och värmande chiligryta. Trangiaköket är ett måste i båten vid minusgrader!

Det var en mycket trevlig tur trots kylan och ännu en fin metersfisk fick syna insidan av båten. Mina gäster för dagen verkade också nöjda och de är varmt välkomna åter! Fast nästa gång får passet nog planeras in när det faktiskt är möjligt att fiska på mer än 300x50 meter...

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar