fredag 14 november 2014

Shallowrigga Relax Kopyto 6´

På förfrågan tänkte jag här visa hur jag shallowriggar små Kopytos. Ibland är ju gäddorna tröga något så bedrövligt och då kan ofta downsizeing vara melodin. Vid dessa tillfällen har Relax Kopyto varit väldigt effektiva att få igång fisket. Men om det börjar bli kallt i vattnet som dessutom bara är en meter djupt (och botten är full av gräs) kan man glömma jiggskalle. En shallowriggning blir ett måste för långsamt, grunt fiske och efter test av lite olika riggningar har jag hittat en som passar mig. Efter att ha sett min rigg nedan kanske några av er undrar om en trekrok verkligen räcker? På ett så pass litet bete svarar jag; absolut! Det är mycket sällan gäddorna här hos mig bara nafsar i denna lilla munsbit. De hugger den med mord i sinne och den enda kroken sitter ofta riktigt fint i mungipan. Min största gädda under hösten på denna riggning var en fin fisk på prick 100 cm och 8 kilo.



Detta behöver du (förutom valfri jiggkropp):

  • stingermaterial (jag använder Mustad Steel for teeth 100 Lb vilket är i grövsta laget men fungerar ändå utmärkt)
  • vajerlås (till ovan nämnda vajer behövs 2,0 mm för att kunna dra igenom materialet tre gånger genom låset vilket är mycket viktigt)
  • fjäderringar (jag använder 9 mm)
  • shallowskruv
  • spike (jag använder gamla avklippta enkelkrokar)
  • trekrok (jag använder Eagle Claw 2/0)
  • tänger
Skruva i shallowskruven. Klipp av ca 20 cm vajer. Trä igenom vajerlåset två gånger, dra till en lagom ögla och trä igenom en tredje gång. Ta tag i änden med tång och tajta till så gott det går.



Kläm åt hårt på vajerlåset med spetstång eller vajerlåstång. Används spetstång klämmer man på två ställen, ett par mm in från ändarna på låset för att inte vajern ska skadas och försvagas. Klipp av överflödigt vajermaterial.



Upprepa samma procedur på andra änden av vajern och se till att de två vajerlåsen möts innan det andra låset kläms fast. På detta sätt får man en lagom längd på stingern.



Här kan man ju säkert också använda sig av flera lekanden och ringar sammanlänkade för att få samma längd. Detta väger dock mer och kanske förhindrar det där riktigt grunda fisket. Jag har inte provat detta och kan därför varken säga bu eller bä. Sätt sedan i fjäderringarna i varsin ögla och fäst den ena i shallowskruven. I den andra fästs först en spike och sedan valfri trekrok.



Fäst spike och trekrok i bukens mittlinje med lagom spänd stinger. För löst spänd sladdrar stingern och jiggen kan gå snett samt att krokningsförmågan försämras. För hårt spänd så förlorar jiggen mycket rörelse, går snett och får benägenhet att rulla vid snabbare inspinning. Tänk på, när stingern ska spännas, att vid denna riggning fästs inte beteslåset i stingerns fjäderring utan direkt i shallowskruven.

Man kan naturligtvis också fästa vajern direkt i shallowskruven men jag gillar att jobba med
fjäderringar då man snabbt kan byta en skadad stinger eller trekrok.

Sedan är det bara ut och fiska! Lycka till och skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar