söndag 9 november 2014

SkinnyVinny och de trötta gäddorna

Efter nästan två veckors uppehåll från fiske på mitt hemmavatten var det med en rofylld känsla som jag gav mig ut denna morgon. Soluppgången doldes någonstans bakom tjocka ridåer av grått. En sydlig bris fick ytan att krusas och bjöd på en precis lagom drifthastighet. Det var sex grader i luften och det luktade verkligen bra gäddfiske.

På beteslåset fick SkinnyVinny från TN-Lures inleda.


Det är en smal shad med hög profil som levererades i början av hösten. Då gäddorna här hos mig länge koncentrerat sig på löja så har det varit ganska små beten som varit melodin. De större shadarna och tailbetena har fått vila men det börjar bli dags för deras återvändo. Gäddorna klipper större byten inför vintern nu, som brax och sutare. SkinnyVinny levererade inom tio minuter med sin kraftigt vaggande gång.

Hela gummit är svalt av denna glupska fisk
på 90 cm+ och ca 5 kilo.
Det kändes som en riktigt bra början på ett lovande pass. Men ack som jag bedrog mig. Det var vansinnigt trögt och jag lyckades aldrig att knäcka dagens kod. I vanlig ordning provades lite allt möjligt men gäddorna var som bortblåsta. På 4,5 timmars fiske blev fyra stycken avkrokade, två snipor, en 4-kilos och så den första som också blev den största.

Leopardrygg på runt 4 kilo
Utöver SkinnyVinny blev också Wingman och Mcrubber tuggade på. Jag fiskade en del med tailbeten också men det gav inte ens ett pet. De var skrämmande kinkiga idag trots ett väder som kändes optimalt.

Schysst gäddväder men det hjälpte föga...
Det är bara att ta nya tag till nästa helg och hoppas att de är mer hungriga då. Tillfällena växer ju heller inte på träd längre nu när vintern står runt knuten. Med lite tur är det kanske isfritt ända fram till jul? Man kan ju alltid drömma...

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar