onsdag 5 november 2014

Inhalerade beten

Efter helgens två heldagar med fiske har min aptit efter mer varit stor. Det är omättligt, suget att åter få vara i vattnets närhet med ett spö i näven. Att få känna ett brutalt hugg på det konstgjorda bete som du precis lurats med.

Idag lurades jag med Mcmanus Tail från CaesarLures. Tyvärr dög ju inte tailar åt helgens kräsna skärgårdsgäddor så därför tänkte jag passa på att inviga ett utav de fina beten som damp ned i brevlådan i förra veckan. Det blev följaktligen ett litet besök till ån efter jobbet.

Big Mcmanus Paddle och Mcmanus Tail - riktigt fina,
både till utseende och rörelsemönster.
Det var den mindre, röda som åkte på beteslåset. När jag stod vid strandkanten och höll på med det så var det full jakt bara tio meter bort med sprättande betesfisk till höger och vänster. Jag hann tänka att nu smäller det i första kastet medan betet for genom luften i en vid båge. Plask, tre vevtag, vevstopp, två vevtag, hugg!


Andra kastet, på samma ställe och ett nafs. Tredje kastet och en till krokad. Den andra landade hade tyvärr också svalt betet som gäddan på bilden. På båda satt krokarna djupt i svalget men dessbättre inte så hårt. På båda blev jag tvungen att knipsa den bakre trekroken och pilla ut den försiktigt genom gällocket. De var på glupskt humör så jag tog sedan helt enkelt bort den bakre kroken och fortsatte nedströms. Det blev ytterligare två gäddor på Mcmanus och några bommade hugg. Tailen blev lite sargad så jag bytte till Wingman från Eastfieldlures och även där tog jag bort den bakre stingerkroken. Även denna högg de på vildsint. Det blev ytterligare två fiskar som krokades av och en tappad. På 45 minuter hade jag tagit nästan lika många fiskar i ån som jag gjorde under hela helgen i Misterhult. Den är rolig, "min" lilla å. Fiskarna som bor där är ju ganska små (idag mellan 1 - 3 kg) men det spelar ingen roll. De väger upp sin ringa storlek med sitt galna mördarsinne. 

Ett tips för en mer skonsam Catch and Release är just att ta bort den bakre trekroken när gäddorna är riktigt glupska och inhalerar betena. Visst, man tappar en och annan men det kan det få vara värt med tanke på den kraftigt minskade skadan på de som faktiskt fastnar.

Skitfiske på er, så länge!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar