onsdag 26 november 2014

Feber, fiskesug och finbesök

Efter en och en halv dags sängliggande med feber så är fiskeviljan mer än lovligt stark. Man har ju mer tid att längta då, när man inte är på jobbet. De fåtal dagar jag är sjuk brukar, inte helt osannolikt, fyllas med fiskerelaterade förströelser. Fiskesnack, Fisheco, Youtube, bloggar och kanske en och annan fisketidning ibland. När dessa kanaler har synats och tristessen gör sig påmind kan man ju alltid plocka fram fiskeväskan och tillverka lite fler shallowskruvar eller tafsar. Trots att lagret redan är välfyllt.

När jag rotade i lådorna hittade jag en paddellös Hippishake som blivit amputerad av en Misterhultsgädda när jag besökte Freddan senast. Det var tyvärr en av mina favoriter; svart/pearl med lite orange buk. Denna var värd att rädda så jag började att rota i hinken för att sno en paddel från någon annan. Dessvärre hittade jag ingen lämplig Hippishake att lemlästa. Hmm, kanske en SZ-paddel? Klart det funkar men med få kvar ville jag spara dem till tailbetena. Det fick bli en curly istället.


Kanske ett vinnarbete för de där riktigt köldstela och tröga gäddorna som bara vill ha något sakta och sävligt? Det visar sig på lördag då nästa pass är inplanerat. Då får jag nytt finbesök från huvudstaden. En skicklig betesbyggare och en välkänd bloggare ska guidas på mitt hemmavatten. Enligt SMHI ska vädret bli närmast identiskt med det jag hade i söndags då jag närapå bommade och blev lite bitter på kuppen. Men nu är ju den typen av fiske avklarat så på lördag kommer de stora att vara aktiva och hungriga, har jag bestämt...

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar