torsdag 31 juli 2014

Efter regnet kommer gädda?

Det blev ett nytt, kort pass på mitt hemmavatten under gårdagens kväll. Efter ett tre timmar långt regn, med betydligt lägre lufttemperatur som resultat, passade jag på och gav jag mig ut på sjön vid halv niotiden på kvällen.

Grunt och övervuxet vid båtplatsen. Fortsätter värmen och torkan
kommer jag snart inte ut med båten... 

En precis lagom gäddvind blåste denna vackra kväll och jag begav mig ut till den öppna strömfåran. Till min glädje upptäckte jag att några eldsjälar från sjöns ornitologförening hade varit ute med vassröjaren. Istället för tio meter bred så är fåran nu säkert det tredubbla.




Denna röjning hjälper abborrfisket men gäddorna låter sig inte lockas ute på "öppet" vatten. Igår var det gäddfiske som gällde och då funkar bara näckrosfiske i detta vatten. Kanske att de lämnar sitt gröna skydd under natten, det har jag inte undersökt ännu.

Jag driftade en lång sträcka av strömfåran och fiskade av näckroskanterna samt "pooler" som finns här och där. Det var segt i vanlig sommarordning men lite liv hittade jag bland spenaten. Ett par följare och smånafs samt tre krokade smågäddor (största på knappa 2 kilo...). Samtliga högg på spinnerbait, snabbt och ytligt invevat bland växtligheten. De större fiskarna har jag inte sett skymten av sedan i slutet av maj. De finns kvar, de äter, de har ingenstans att gömma sig på djupt vatten men de verkar ändå smått omöjliga att locka till hugg i värmen. Förutom nattfiske så har jag heller inte provat att fiska vassnära på ett tag. Kanske de står där inne och i sådant fall kommer de undan. Den gröna mattan är så tjock där att betet knappt nuddar vatten vid hemtagning. 




Snart hägrar det Mälarfiske som redan skulle ha skett i veckan. Då blir det besök till favoritgrynnan med en förhoppning om gös. Vanligtvis bedriver jag alltid catch & release men om en fin matgös hugger så tar jag den direkt och halstrar till familjen. Min fru säger det då och då; varför tar du aldrig hem någon gös? Jag berättar då att den fisken inte finns i de vatten där jag brukar fiska. Märkligt nog återkommer dock frågan ganska ofta, trots att jag fiskar på samma vatten fortfarande. Hon måste vara bra sugen på att käka gös. Ska jag komma hem med denna fisk betyder det dock betydligt längre pass då resvägen ökar avsevärt. När jag även berättade detta blev hon inte lika sugen längre...

Skitfiske på er, så länge!






    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar