måndag 28 juli 2014

Ett återbesök lika misslyckat som kärt

Igår blev det en fyratimmars tur på mitt hemmavatten. Det var över en månad sedan jag var där senast så längtan tillbaka var stark. Det var ett kärt återseende även om jag möttes av en ännu tätare matta av näckrosor än senast.

Ett av få ställen där det inte är igenväxt.

Under gårdagens eftermiddag drog åskovädret förbi och lämnade efter sig en halvtimmes regnskur plus ett temperaturfall på 10 grader. Det kändes som läge då att kanske locka några gäddor efter en dryg vecka med nästan osannolik värmebölja. Kanske de skulle bli tillfälligt aktiva efter lågtrycket? Vattnet i den grunda sjön (medeldjup nu ca 1,2 meter) var dock så oerhört varmt att jag faktiskt lät bli gäddorna. Jag gissar att de nog mest är nattaktiva nu och jag hade lovat att vara hemma till 22.00. Det fick bli abborrfiske istället, inte min starkaste sida. 


20 år gammalt Berkleyspö - still going strong. 
Det var trögt även på den fronten, mest kanske för att jag inte har några schyssta vassbeten för abborre. Jag blev tvingad till de få platser där vattnet är lite öppet och där ville de inte hugga. Tre borrar blev det i 150g-klassen plus en snipa. Samtliga på 4play-jiggen på bilden ovan.

Zonkerspöet, Daiwa Lexan och spinnerbaitet låg missnöjt
i båten och väntade på sin tur, som aldrig kom.
Härnäst ska det provas nattfiske på hemmavattnet vilket ska bli intressant. Jag har då också haft en tanke på flötestrolling sommartid, något jag aldrig provat. Om det nu inte funkar blir det också lite grynnkantsfiske kvällstid på Mälaren inom kort. Gäller ju att passa på så här i slutet av semestern. 

Skitfiske på er, så länge!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar