fredag 11 juli 2014

Trögt med både gäddfiske och bloggande i värmen

I början på veckan kom jag och familjen hem från skärgården för att hämta hundar och handla mer mat. Redan morgonen efter kastade vi oss ut igen, denna gång också med min svägerska med familj samt en kompis till min son. Tre vuxna, fem barn och tre hundar stuvades in tillsammans med massa packning och transporterades sedan till lämplig klippa.


Strax innan solnedgången i Öregrunds yttre skärgård

Sol, bad, sill-lunch, fika - sämre kan man ha det. Det blev dock en fadäs under turen. Efter att vi lagt till vid klippan visade det sig att båten skrapade mot en sten när det kom svall. Som kapten beslutade jag att svägerskans sambo skulle dra ut båten med ankaret medan jag stod kvar på land med en lång tamp. Två tampar knöts ihop med en råbandsknop för att få tillräcklig längd. Svägerskans sambo drar sig sedan ut och jag ser hur min knop går upp varpå båten driver ut med en tampstump släpandes i vattnet. Då sambon inte vet hur man startar båten var det bara för den inkompetenta kaptenen att strippa ned till kallingar och ta sig en liten simtur. Väl framme vid båten insåg jag också att gummijollen blockerade badstegen i aktern så det var bara att häva sig upp med hjälp av tampen. Sedan kunde vi lägga till igen, vid en bättre klippa. Den enda behållningen av det hela var att sonens kompis blev grymt imponerad av mina piratmanér.

Fiskemässigt fanns det tyvärr inte mycket att hänga i granen under dagarna vi var ute. Det blev återigen en del småabborre när barnen metade och jag fick några smågäddor under mitt tidiga morgonfiske. Vädret jobbade inte direkt med mig när det var vindstilla och rejält varm sol redan tidigt på morgonen. Gäddorna var tröga och ville mest simma efter och kika utan att ens nafsa. Men det blir nya tag i helgen. En vän har bjudit mig till hans släkts sommarstuga söder om östhammar och vi ska köra lite mer tidigt morgonfiske efter gädda. Kanske jag tar med mig abborrgrejorna också men de brukar ju bara få ligga uttråkade i ett hörn och vänta på sin tur, som aldrig kommer.


Ett utav få undantag då abborrspöt åker fram;
när jag blir rastlös  

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar