tisdag 22 juli 2014

Stillad abstinens och trötta gäddor

Under gårdagen åkte jag till föräldrarnas sommarstuga i Sigtunatrakten. Mälaren breder ut sig där mellan åkrarna och dess gäddor väntar på mina gummibeten. Det är en kraftig abstinens som spridit sitt gift i mina celler de senaste veckorna. Nu var det äntligen dags för lite insjöfiske igen trots den kraftiga värmen.



Jag har saknat insjön då jag spenderat de senaste två veckorna i Öregrunds yttre skärgård. Där var fisket väldigt svårt men vädret var ju inte direkt gynnsamt. Det är det förstås inte nu heller, till och med ännu sämre. Men i insjön har jag större vana och erfarenhet och därmed lättare att lokalisera fisken. Som ni alla vet behöver det dock inte betyda att man lyckas att locka dem till hugg.

Efter middagen var det marsch ned till Bustern som låg och väntade. Jag styrde direkt mot en grynna som gett bra utdelning tidigare under såväl efterleken som varma sommarkvällar. Denna kväll var det dock spegelblankt, tyvärr.




Kanterna betades av, shallowriggat gummi med päronsänke för att komma ned lite. Efter en timme hade jag samlat ihop ett halvhjärtat hugg som enda resultat. Därefter provade jag en djupvass helt utan resultat. Gäddorna lät sig inte luras och jag drog på en mindre vobbler med rassel istället för lite göstrolling. Även det var fruktlöst då jag körde lite på måfå (har inget ekolod) utan att finna fisken. 




Det blev ännu en liten sommartur utan fisk till båten men det gjorde just inget när Mälaren bjöd på en sådan vacker kväll. Det blir nya tag i morgon bitti, om nu vinden kan få vara med i leken.

Skitfiske på er, så länge!       


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar