tisdag 1 juli 2014

Den missförstådda gäddan och sista passet för sommaren

I söndags var jag ut på, vad jag trodde skulle bli, säsongens sista pass på mitt hemmavatten. Det blev en tretimmarstur bland de allt tätare näckrosorna med en gädda upp, ytterligare två bommade hugg samt några följare. När det var dags att avsluta bestämde jag att sjön får vila till september och tömde båten på utrustning. Nu får det bli nya vatten med min lilla åbåt.




På vägen till bilen kom markägaren där jag lånar båt ut och hälsade att hans granne ville tala med mig. Jag stannade på vägen hos grannen och till min glädje hade han en liten present att överräcka.


Trevlig liten bok med recept och fisketekniker från förr.

Det visade sig dock att min sjö skulle få en chans till innan sommaren är här på riktigt (förhoppningsvis). Thomas, som jag fiskat två King of Mälaren med, ville komma upp från Stockholm och köra ett pass. Ett välkommet initiativ som blev till en fyratimmars eftermiddags/kvällstur. Sjön var svårfiskad som vanligt, iklädd sin sommarskrud. Gäddorna visade sig överallt men var extremt tjuriga att locka till hugg.


Thomas spanar ut över den gröna mattan, snart ogenomtränglig.

Jag fiskade nästan uteslutande med spinnerbait och Thomas likaså. Men som det så ofta blir när fisket är trögt så byttes det en hel del och experimenterades med olika beten. Vi fiskade mest vassnära, bland näckrosorna då det främst är där gäddorna står och trycker i denna sjö. Thomas tyckte att vi skulle prova strömfåran. Vilken gäddfiskare som helst skulle också tycka att det vore det mest rimliga ställe att söka större, huggvillig gädda. Alla utom jag som redan provat det x antal gånger under de senaste fyra veckorna, utan resultat. Inga hugg där denna gången heller. Med facit i hand så var det långt in i spenaten som det blev lite action, med betoning på lite. Fyra ordentliga hugg fick vi uppleva varav en liten krokades. Som synes på bilden nedan så stämde inte riktigt väderprognosen som utlovat mulet och duggregn. Kanske hade vi lyckats bättre då...?


Dagar som denna får man nöja sig med det lilla...

Denna lilla gädda och en trevlig stund på sjön med sällskap fick sätta punkt för sommarfisket i detta vatten. Nu hägrar andra sjöar och öregrunds skärgård. Nu tänker ni kanske att ni har läst dessa rader tidigare men ändå sett mig fortsätta att nöta upp snipor i den grunda växtsjön. Det har ni förstås rätt i men nu är det nog, jag lovar...

Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar