torsdag 21 maj 2015

Testfiske inför finbesöket

I ottan på lördag kommer två herrar att dyka upp vid den vanliga mötesplatsen. Det är Mikael "Caesarlures" Hedsén och Klas "TPF" Skoglund som ska resa från storstaden upp till bonnuppland för en heldags fiske med mig. Det skall bli hur trevligt som helst.

Nu har jag inte varit ute så mycket på sistone så jag ville bilda mig en uppdaterad uppfattning om gäddornas förehavanden. På ren svenska; var finns de, är de sugna på mat och vilka beten lockar? Av denna anledning blev det en längre kvällstur denna torsdag. När jag kom till båten blåste en rejäl sydväst och molnen hängde regntunga i sin gråhet. Första driften började längs en vasskant men efter tio minuter såg det ut så här:

Hoppsan! Drivankaret kändes plötsligt överflödigt...
Vinden tvärdog och solen tittade fram. Som tur var kom vinden snart nog tillbaka och jag drev vidare längs vassen, in bland ett gäng nyuppkomna näckrosor. Där högg kvällens första fisk på ett utav de nya spinnerbaitsen som jag köpt av Rocknroll Baits.

Kanske den minsta gädda jag fått på ett så pass stort spinnerbait?
Driften fortsatte med några bomhugg och efter byte till min sargade Syndrom Tail plockade jag ett par gäddor till. Men det var bara de riktigt små som verkade hungriga.


Det är ganska ovanligt med sniprace i "min" sjö men det kändes verkligen som ett sådant var på gång. Vinden hade vid det här laget dött ut igen så jag lade ned gäddspöt och bytte till abborrgrejorna. Det gav utdelning direkt.

En på ca 500 g...

... och en annan på 650 g.
Det blev en handfull borrar på samma fläck men sedan försvann stimmet och jag hittade aldrig på dem igen. Istället började det sniprace jag anat, men på abborrgrejorna. Jag tog säkert 7 - 8 snipor med 3´Kopyto, trots att jag bytte ställe ett flertal gånger. De oönskade smågäddorna var helt galna och högg av både tafs, lina och paddlar.


Klockan slog plötsligt hemgång och jag packade ihop utan att ha sett röken av några större gäddor. Jag ser det dock som ett gott tecken inför helgen. Då stora och små gäddor sällan äter samtidigt här hos mig så räknar jag nu iskallt med att de stora prickar in sin mattid till kommande gäddlördag. Så får det bli!



Skitfiske på er, så länge!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar