onsdag 27 maj 2015

Hyfsad eftermiddagsfisk!

Idag hade jag ärenden i Uppsala vilket är ovanligt för min del. När man ändå är där måste man naturligtvis passa på och besöka en sportfiskebutik. Jag behövde splitringar och lekanden. Som ni kanske känner till så är det ju närmast omöjligt att komma ut därifrån med enbart det som var tänkt från början. Med ett visst mått av stolthet blev det bara ett tvåpack Mcrubber utöver det planerade.

Firetiger - en färg som inte är så vanlig i min arsenal.
När ärendena i staden gick fortare än beräknat öppnades en lucka på 1,5 timme för eftermiddagsfiske. Det fanns ingen tvekan utan jag kastade mig iväg och ut.

Väl i båten så lös solen fortfarande trots att mörka moln tornade upp sig i horisonten. På beteslåset hamnade därför en svart prototyp som jag fick av Micke "Caesarlures" i lördags. Han hade snidat en slider med bred sidoprofil och ville att jag skulle testa den lite som den var samt med olika tailar och paddlar. I bak satt en SZ-paddel och det högg efter ett par kast bara. Det var ett mindre hugg som enbart slet bort paddeln. Jag fortsatte att köra utan då betet har en riktigt trevlig s-gång vid ren inspinning. Ett par kast senare sa det minismack!

Hungrig snipa! 
Plötsligt täcktes solen av de mörka molnen, vinden tilltog och det blev dags att prova den nya Mcrubbern. Inom en kvart hade jag tagit två snipor och bommat några mindre hugg. Intill en fin vassträcka smackade det på bättre strax därefter. Efter flertalet vilda sidorusningar och tjurande bland näckrosorna lät sig en bättre fisk håvas. Det var på tiden!

Prick 7 kilo...

...och 98 cm. Fin fisk i riktigt bra efterlekskondition.
Som om någon tryckt på en knapp så dog vinden och fisket följde efter. En kort tur var tyvärr redan över men det var åtminstone riktigt roligt att åter få känna lite tyngd i andra änden av linan. Att de börjar bli härligt sommarstarka också gör ju knappast saken sämre...

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar