söndag 24 maj 2015

Gäddlördag med Caesarlures och TPF

Klockan är 06.30. Jag sitter på en parkering och väntar på dagens gäster. Äntligen är det dags för gäddlördag! En heldag på vattnet med två andra skadade fiskenördar. Plötsligt dyker de upp, Klas och Micke, prick 06.35 vilket är den tid Micke hade sagt att de skulle komma. Han började redan från start att visa var skåpet skulle stå. Grabbarna tyckte att en rosbuske kunde passa, främst för att jag senare ska tänka på dem varje gång jag ser busken i trädgården. Bra tänkt där och tack!


Ett överväldigad värd tar emot blommor från världens bästa Micke.
Vi drog direkt till båtplatsen och hårt taggade packade vi snabbt ned oss i min lilla båt (som hade behövt vara minst en meter längre). Bekymmer och måsten lämnades i vanlig ordning på bryggan och snart nog fyllde ljudet av min gamla 2,2:a våra sinnen.

En kraftig sydvästlig vind drog upp vita gäss på ytan redan från start och en molnfri himmel lös blå. Vi styrde mot ett hett ställe som jag lät vila under torsdagens sniprally. Förhoppningsvis skulle det stå ett gäng bättre fiskar där. Problemet var vinden. Gäddorna skyggar lätt då i det grunda vattnet och drifterna går väldigt fort. Det hela började därför mycket trögt. Först när vi kom in på områden där vinden var snällare började Micke att plocka fisk.

Den första i raden av måååånga för Micke denna dag...
Strax senare meddelar Klas sitt första hugg.

Fel sort! Micke var dock glad då borren tagit på en av hans beten; CL Shad 14.

Plötsligt mojnade vinden något och vred till västlig. Molnen täckte solen och dagens sniprace satte igång. Micke plockade fisk efter fisk på lite olika beten medan Klas och jag agerade åskådare och påhejare. Trots grova protester och förolämpningar från mina gäster plockade jag upp abborrspöet vilket enbart ledde till min första lilla gädda för dagen. Klas hade fiskat med lite olika beten innan han åter satte på en CL Shad 14 och började att plocka fisk direkt.



Största fisken innan lunch!
Micke bytte till samma bete men med rosaaktig rygg och pearl/vit buk. Osäkert hur många gäddor som senare lurades av det betet innan det blev söndertuggat men åtminstone 10 stycken.


Micke verkade tycka lite synd om mig som saknade en av hans CL Shadar i rätt färg för dagen. Därför var han stor nog att skänka just en sådan och den levererade direkt.

Ännu en snipa...
22 gäddor senare (20 snipor och två fiskar mellan 3,5 - 4 kg) hade klockan hunnit bli tolv och våra magar kurrade. Det var lunchdags och vi letade upp ett av få ställen runt sjön där man kan ta sig iland.


Grabbarna njuter av sol och lä...

... medan värden rör i potatis- och purjolökssoppan...

... samt röker den rimmade laxen.

Myspys i vassen!
Mätta och belåtna fortsatte drifterna med förnyade krafter. Fisket fortsatte som innan lunch; många gäddor men små, ack så små. Det gällde även dem som högg på större beten. De bättre fiskarna var helt lama och supertröga. Tailbeten, spinnerbaits, större gummi eller jerkar - inget dög. Klas lyckades dock lura ytterligare en hyfsad gädda.

Dagens största som var uppe och nosade på 90 cm och ca 4 kilo. Tog på en Lucy från Esoxgear.
Drifterna avlöste varandra och vi plockade smågäddor lite här och där. Som så ofta går tiden på tok för fort när man har roligt, ännu fortare när man har jätteroligt. Plötsligt var klockan nästan 18.00, vi började tala om att avsluta och jag passade på att knipa dagens sista gädda.

Gädda nummer 33 föll för en Little miss Ronin, Roninlures.
Som god värd tog jag 6 gäddor under passet. Klas lyckades peta upp nio och Micke dominerade totalt med sina 18 stycken. Hatten av! Nytt båtrekord, dagen till ära, med 33 gäddor. Synd bara på medelvikten...

Ett ruskigt trevligt och roligt pass var tyvärr över och ganska mätta på sjön (åtminstone jag) packade vi ur båten igen. Grabbarna tackade för sig och åkte åter söderut mot huvudstaden. Själv åkte jag hem till familjen med förhoppningen att bäste Klas och Micke hade lika roligt som jag och att de snart kommer och besöker mig igen.

Skitfiske på er, så länge!

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar