tisdag 19 maj 2015

Försenad bloggare

I lördags morse blev det faktiskt ett pass på sjön. Det har undrats (Aleksander) var blogginlägget tog vägen. Ska jag vara ärlig så hade jag ingen lust, helt enkelt. Lite uppgiven och ganska mätt på de gäddfiskerelaterade delarna av tillvaron så kom jag hem vid lunchtid i lördags och klippte gräsmattan istället för att sätta mig vid datorn. Sedan har det bara inte blivit av, förrän nu.

Hur var fisket då? Med tanke på att jag inte bloggade direkt samt lade ut någon gäddbild på Instagram så förstår ni säkert att det var trögt. Här nedan ser ni anledningen.

Tufft läge! Har jag berättat att medeldjupet är på 1,4 meter...?
När leken är över och vattentemperaturen överstiger 15 grader är det minst sagt svårfiskat vid sol och bleke. Varför då inte välja fiske vid mer lämpligt väder? Det var ju bara på lördagens morgon som jag kunde denna helg och då får man lov att göra det bästa av situationen. Efter en stund kom, som tur var, en nordostlig vind som faktiskt fick lite fart på ytvattnet.


Denna bris tillät mig att peta upp sammanlagt tre gäddor på fyra timmar. Jag riktade fisket mot abborre också men det resulterade enbart i en av ovan nämnda gäddor. Den vägde säkert 6 hg...
De övriga två fiskarna, samt ett par bomhugg, högg halvhjärtat på en grön/guldig Abstain Swimmer från TN-Lures. Grymt bete som tyvärr inte fick komma till sin rätt denna dag.

Ögonlös efter ett utav bomhuggen.
På sluttampen, när jag redan packat ihop spöt och tänger mm och var på väg mot båtplatsen, bestämde jag mig ändå för att testa vid ett sista ställe. Där högg den tredje och sista fisken som också blev passets största med sina 3 - 3,5 kilo. Så kan det gå ibland. Men det var fint väder i alla fall.

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar