fredag 15 maj 2015

Fiskefredag

Klämdagar är trevliga. Barnen jag lagar mat åt är få och mina egna barn är lediga och borta hos kompisar. Detta sammantaget betyder förstås eftermiddagsfiske på hemmavattnet.

Jag kom till båtplatsen vid 14-tiden för att finna detta:


Inte roligt att ösa när man är het på att ge sig ut men vad annat kan man göra? Båten styrde sedan norrut till en vassträcka som normalt sett är trög under tidig vår men som, av någon märklig anledning, senare kan leverera grymt fiske under efterleken. På beteslåset hamnade ett utav de snygga spinnerbaits från Rocknroll Baits som dök upp i veckan.


Men trots att betet är snyggt samt att jag i förra inlägget skrev att det är dags för spinnerbait så dög det visst inte. Efter 15 - 20 kast bytte jag till en helvit Abstain Swimmer och sedan en Dofftail följt av Phantom Tail. Inget dög.

Laguppställning!
Jag lämnade vassträckans tjuriga gäddor och styrde till annan plats. På men en blå/vit Mcrubber och pang!


Platsbyte eller bete? Jag vet inte vilket men jag fick aldrig anledning att byta bort detta sargade bete. Det blev sammanlagt sex gäddor under de följande 40 minuterna. Tre fiskar mellan 1-2 kg samt tre stycken som verkade vara stöpta i samma form på runt 90 cm och 4 kg.

En utav de lite större.
De tre sistnämnda var så galet urstarka att jag blev lika förvånad varje gång de kom upp till ytan och visade sig vara klart mindre än vad jag trott. Efterleksstyrkan är på plats! Riktigt rolig eftermiddagstur som tyvärr slutade lite tidigare än tänkt. När jag fiskar under tidig vår och sen höst har jag alltid med mig två till tre par handskar. När de första blir blöta och kalla byter jag till nästa par, osv. Mina sjukt lättfrusna fingrar håller sig därmed dugligt varma under kalla pass.
Denna dag kände jag ingen anledning att ta med mig mer än ett par. Det är ju trots allt mitten av maj. Men när det första och enda paret hade blivit blöta kylde den äckliga nordanvinden ned mina fingrar så pass att jag var tvungen att kasta in handduken och åka hem. Vad fan! Helt sjukt, med tanke på årstiden!

I morgon bitti blir det nog ytterligare en sväng till sjön. Då får jag väl bunkra upp med extrahandskar igen, den 16:e maj...

Skitfiske på er, så länge!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar