fredag 19 december 2014

Säsongsavslut?

Efter ett plötsligt besök av plusgrader uppenbarade sig en chans till ännu ett kort åpass efter jobbet denna fredag den 19:e december (kanske säsongens sista?). Det blev som vanligt en knapp timmes fiske och det var trögt i det iskalla vattnet. Som så ofta gick det dock att lura några stela och feta 2-kilosgäddor.

Mcmanus Tail gjorde sitt jobb!
Det vankas kallare väder och angelsfisket närmar sig. Efter helgerna ska jag ge mig ut och en ny bekantskap som bor i trakten (och som läser bloggen), Aleksander, ville följa med. Trevligt!
Jag håller på för fullt och hottar upp donen med ny lina, tafsar och nya krokar. Snart är jag redo men en osäkerhet har krupit fram. Det gäller själva tacklet, huruvida det duger eller inte. På rullarna sitter klassisk blå "angellina", ca 20 meter. Linan är sedan fäst direkt i tafsens ögla med sänken fastsatta på slutet av linan. I tafsens andra ände sitter en fjäderring (så att man enkelt kan byta krok) och sedan en trekrok, storlek 1.



Osäkerheten rör dels sänkena, om de kanske skulle sitta på tafsen istället? Men också huruvida en trekrok räcker och om de är i rätt storlek? Förhoppningsvis duger det för jag har svårt att hinna ändra tacklena innan det är dags. Nåväl, det visar sig efter första passet.

Skitfiske på er, så länge!

      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar