söndag 7 december 2014

Liten åtur och upploppet på Karma 14

När isen nu ligger på sjön hade jag inget direkt fiske inplanerat i helgen. Men då en liten lucka uppenbarade sig efter lunch idag blev det en kort tripp till ån istället.

Inbäddad i regn, blåst och ett par plusgrader
flöt hon stilla genom snåren.

Till en början verkade såväl gäddor som betesfiskar sova. Jag fiskade med svävande tailbeten, riktigt långsamt och med många vevstopp. Det kändes som en sådan eftermiddag då man var tvungen att nästan träffa dem i huvudet med betet för att trigga till hugg. Efter att ha fiskat ca 50 meter av ån kom jag till en liten ficka. En inbuktning som även har grenar ned i vattnet. Jag har sällan haft hugg där men denna dag kändes det rätt. Jag pillade in betet mellan några grenar och det small direkt.

Arg tjockis på Dofftail. Maskarna på sidorna (som inte direkt syns
på bild) vittnar om att de är rejält stillastående i det kalla vattnet.
När jag fiskar i ån brukar jag nästan alltid förflytta mig efter ett hugg då jag mycket sällan får fler gäddor på samma fläck. Denna gång var dock undantaget som bekräftade regeln för en snäppet större fisk (max 2,5 kg) högg på nästan samma fläck i kastet efter.

Gummihandskar från Biltema är bra för fingrarna
när man blir tvungen att gälgreppa smågäddor.
Efter andra gäddan började mörkret att smyga sig på och mina sjukligt kalla fingrar ville till bilen. Ett superkort pass var över innan det knappt ens börjat men fiskehungern blev tillfälligt mättad. 

Nu sitter jag vid köksbordet med en kopp kaffe och ser fram emot upploppet av Karma 14. Auktionerna avslutas klockan 20.00 ikväll och det brukar kunna hända lite grejor sista halvtimmen efter flera dagars stillastående. Om någon av er som läser detta mot förmodan inte känner till Tradera-auktionen "Karma" så uppmanar jag er att gå in och kika, men framför allt buda. Det finns många fina beten och guidningar och vartenda öre dessa inbringar skänks sedan till Unicef som i sin tur ser till att barn i nöd får hjälp. Rekordet från förra året på 37 288 kronor är redan slaget. För tillfället ligger summan på strax över 50 000!!! Fantastiskt!

In och buda och skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar