torsdag 4 december 2014

Gäddor under 2014 - en liten sammanställning från mitt hemmavatten

Nu är ju förvisso inte året över ännu men spinnfiskesäsongen verkar däremot vara det. Isen ligger och jag tänkte då att det kunde vara läge att sammanfatta årets spinngäddor. Säsongen började extremt tidigt i år (isfritt redan i början av mars) och förleksfisket var riktigt bra. Jag radar upp gäddorna i den ordning de tidsmässigt fångades. Jag har också valt ut de som är runt metern långa eller som sticker ut av olika anledningar. Fyra av gäddorna är tagna i andra vatten men resten är fångade på mitt hemmavatten. Ett slutgiltigt antal gäddor under 2014 finns inte då jag inte bokför på det viset. Jag vet dock med säkerhet att det är över 250 stycken.

Största gäddan (6 kg och strax under metern) av måååånga under
det riktigt tidiga vårfisket när enbart inloppsviken var isfri. Tog på blå/vit Mcrubber.

Guidad metersfisk på 7 kg fångad av Alexander. Tog på Big Bandit, skitmörten.


Runt 6 kilo och nära metern. Tog på en Dofftail, papegoja.

Metergädda nr 1. Vikt-PB på 9,8 kg. Tog på hemsnidad
Syndrom Tail.

Metergädda nr 2. Utlekt dam som högg på
en SlimJimShad i grön/guld. 

6,5 kg tjockis på 96 cm som högg en Hippishake.
Metergädda nr 3. Med ca 7 kg var denna störst under
en magisk 1,5 timme då 13 gäddor fångades på ett
litet område. Tog på blå/vit Mcrubber.

Ca 6,5 kg från testfiske inför King of Mälaren. Precis under
metern (tror jag), högg på Mctail, red tiger.

Metergädda nr 4. 8-kilos från testfiske inför
King of Mälaren. Högg på Mctail, red tiger. 

Metergädda nr 5. Årets längsta på 107 cm under
King of Mälaren. Högg på Mctail, red tiger. 

Metergädda nr 6. Prick 100 cm utlekt ågädda
som föll för en Dofftail, papegoja.

Megatjock gädda på närmare 7 kg som nog
inte var längre än 95 cm. Högg på spinnerbait.

Metergädda nr 7. Ca 6,5 kilo som högg
på Dofftail, papegoja.

Fisk på 7,3 kg och precis under metern. Högg på spinnerbait.
Denna och de två övre togs på samma pass. Schysst snittvikt!

Release av guidad metersfisk på 6+
som Per tog på en Mcrubber.

Metergädda nr 8. 102 cm slips som inte vägde över 6 kg.
Tog en Hippishake, blå/pearl.

Guidad fisk på knappa metern och 5,5 kg.
Ulf tog den på egenbunden fluga.

Metergädda nr 9. Ca 6,5 kg näckrosgädda.
Högg på Sebile magic swimmer, firetiger.

Metergädda nr 10. Ca 7 kg från Östhammars
skärgård. Högg på Mctail, red tiger.

Metergädda nr 11. 104 cm och sjukligt smal. Tog
på en The Shade, fire tiger. 

Guidad metergädda på 7 kg. PB till Alfred.
Tog på Mcrubber red tiger.

Metergädda nr 12. Runt 6,5 kg. Högg
på Kopyto 6´, röd/vit.

Metergädda nr 13. Prick 100 cm och åtta kilo.
 Högg på Kopyto 6´, röd/vit.


98 cm och knappa 6 kg. Högg
på Mcrubber, grön/guld.

Metergädda nr 14. 100 cm prick och 9,1 kg tjockis. Högg på
min egna Syndrom Tail.

Guidad fisk på ca 105 cm och 7,5 kg. Mikael "Caesarlures"
tog den på sin egna Mcmanus Jerk.

Som ni märker finns det mycket gädda runt metern i mitt hemmavatten men de riktigt stora (över 110 cm och 10 kilo) har under året lyst med sin frånvaro. Jag ska fortsätta mitt sökande efter dem och så länge glädja mig åt 2014 som är mitt bästa gäddår någonsin.

Skitfiske på er, så länge!

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar