söndag 5 oktober 2014

Picnicpass med spön

Denna söndag eftermiddag var planen att vara hemma och mysa med sonen medan fru och dotter hade ridträning. Syndromig som jag är så föreslog jag givetvis umgänge på sjön istället. Motvilligt gick sonen med på det hela, kanske tack vare termosen med varm choklad samt löftet att han skulle få spela på pappas mobil om det blev för tråkigt.

Vi drog ut vid tvåtiden på en lätt vågig sjö under mulen himmel. Då sonens spö (med burkrulle) var laddat med liten jigg så började vi där jag fick den större abborren igår. Vi gav det en kvart men efter det ledsnade sonen och ville fika istället. Då passade pappa på att byta plats och spö.



Samma röd/vita 6´ Kopyto som gav resultat under gårdagen åkte på beteslåset och den fortsatte att leverera.

90+ och runt 5 kg
Jag fortsatte att fiska av några vasskanter men sonen hade vid det laget ledsnat och ville hem. Efter 1,5 timme på sjön så packade vi ihop. Precis när vi skulle bege oss så kom jag att tänka på ett litet grunt område som jag inte fiskat sedan i maj. Där har det varit vansinnigt igenväxt under sommaren och är ett av de ställen där näckrosorna fortfarande dröjer sig kvar. "Jag ska bara...", sa jag och sonen suckade. Jag lät båten driva i vinden in mot vassen och fiskade av området utanför hjälpligt. Tio meter kvar till vassen och jag flippade in Kopyton i ett litet vasshål, tog ett par vevtag, vevstopp, några vevtag till och då såg jag betet närma sig båten. Plötsligt dök ett enormt, öppet gap upp bakom jiggen och liksom sög in hela betet i ansiktet. Mothugg, snabbt ändrad slirbroms och sedan rusningar. Vid det här laget hade vi hunnit driva in i vassen och det var mycket nära att det hela slutade illa. Den stora gäddan drog in mot växtligheten ett flertal gånger men jag lyckades att pressa ut den lika fort. Hade den lyckats vira linan runt några vasstrån så hade det hela slutat där men på något sätt hamnade hon i håven till slut.


Prick 100 cm...

...och precis över 8 kg
Schysst, spontant picnicpass!!! Sonen var också nöjd över att ha fått se stor fisk på nära håll samt att agerat fotograf. Grym fiskehelg med två metersfiskar i båten, en över sju- och en över åtta kilo. Jag älskar hösten!  

Skitfiske på er, så länge!



   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar