måndag 27 oktober 2014

Halv storm och stor avslutning

Som jag skrev i gårdagens inlägg så kom det en gäst till norduppland denna morgon för en guidning på mitt hemmavatten. Det var Thomas som skulle ta revansch efter senaste turen på försommaren som bjöd på trögt fiske.


Under hela natten hade en kraftig sydlig vind haft sitt grepp om norduppland. Dessvärre fortsatte den även på dagen i oförminskad styrka. Det var med viss oro vi gav oss ut då kraftig vind kan få vattnet att rulla ned på botten och dra med sig slam upp. Vattnet blir då väldigt grumligt och det är i stort sett omöjligt att locka gäddor till hugg. Som tur var hade detta inte skett men gäddorna visade sig ändå vara riktigt försiktiga bland vågorna.

Vi började att drifta några trevliga vasstråk med hjälp av drivankaret (Ikeakasse). Några snabba kontakter på Mcrubber men de flesta huggen var halvhjärtade och bommades.

En av dagens snipor. Denna på Mcrubber
i grön/guld med ny vit paddel
Vi drev hårt i vinden hela dagen och fiskade av många hundratals meter med fina vassträckor, sund och allmänt heta platser. Det resulterade i nio snipor och ännu fler bommade hugg.



Trögt och segt men trevligt. Vid några få tillfällen provade jag efter lite abborre också vilket resulterade i en enda fisk som dock var ganska fin.

500 g+
Efter att ha kämpat vidare i blåsten ett antal timmar blev det plötsligt dags att runda av. På de sista stoppen valde jag att byta till min Syndrom Tail. Den som gav vikt-PB i våras.

 
Den levererade en tvåkilos i andra kastet och jag frågade mig själv varför jag inte satt på denna tidigare. Kort därefter gjorde vi den allra sista anhalten innan hemgång. En grund inbuktning i vassen med små hålor eller snarare gluggar här och där. I en utav dessa gluggar högg det hårt, riktigt hårt. "Bättre fisk" - tjoade jag och Thomas greppade håven. Efter en kort och väldigt snäll fajt gled en utav de fetaste gäddor jag någonsin fått, i håven. Yes!

Inte så lång...



...men desto fetare!
I svalget på denna 100 cm långa tjockis på 9,1 kg syntes stjärtspolen tillhörande en kilossutare. Hungrig dam som en halvtimme tidigare nog inte vägde mer än 8 kg! Sådant är gäddfisket och man förstår varför många enbart bryr sig om längden. Jag tycker dock det är kul med tyngd på andra änden av linan.
Mycket trevlig avslutning med andra gäddan över nio kilo i år, på samma hemgjorda bete! En ny favorit i lådan, helt klart. Den ska få simma i skärgården till helgen, hos Freddan.

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar