söndag 19 oktober 2014

Gäddsöndag

Äntligen söndag och dags för ett nytt gäddpass. Jag fick lite abstinens stillad under fredagens eftermiddag då jag hann fiska en timme i ån innan dotterns tåg kom.


Det är ju en riktigt trevlig möjlighet det där; att kunna spinnfiska en snabbis på eftermiddagarna igen nu när vattennivån har höjts och graderna sjunkit. Fyra små men välmatade gäddor, som blivit riktigt starka av det strömmande vattnet, fick bli avkrokade. Det står mest mindre fisk i denna lilla å på hösten men det gör just ingenting, det är lika roligt ändå.  


Leopardmage med nästan svarta fenor = en gädda som
varit stationär under en längre tid

Kanske den första 2-kilosfisk som krävt att jag
lossade lite på Lexans slirbroms


De större får jag jaga på helgerna, vilket för oss tillbaka till dagens pass.

Vädret var optimalt för gäddfiske med gråmulen himmel och ganska kraftig sydvästlig vind. På beteslåset satt en röd Mctail med vit tail och nu var det dags att sätta de stora i rörelse, hoppades jag. Första driften resulterade i två glupska kilosfiskar och så fortsatte i stort sett hela passet fast med lite olika beten.


De större var helt frånvarande och verkade inte vilja äta. Den enda bättre fisk var en riktig fighter på 97 cm och gissningsvis precis över sex kilo som högg en grön/guldig Mcrubber. Hon bjöd på en riktigt rolig kamp vilket gjorde mig förvånad över storleken när hon väl låg i håven.




Många bilder på samma fisk... 
Efter nio avkrokade gäddor, varav åtta snipor, plockade jag fram abborrgrejorna istället. Under lördagen var jag in till M&Å fiske i Uppsala och köpte upp mig på lite prylar till dropshot samt Texas- och Carolinariggar. Detta skulle nyfiket prövas på de allt mer loja abborrarna. Jag vet inte om jag bara var på fel plats eller om jag fiskade för långsamt för dessa metoder gav ingenting. När jag något senare, på ett annat ställe, körde lite hederlig jiggning med 3´´ Kopyto gav det utdelning direkt. Ett gäng randiga krokades av men tyvärr ingen större än 3 hekto. Jag har myyyycket kvar att lära om abborrfiske och det ska bli riktigt kul att grotta ned sig i.

Som alltid efter avslutat pass blir det först bloggning och sedan till att laga tailar, paddlar och gummikroppar. Denna eftermiddag blir det nog lite nya borreriggar också. Tänk vad roligt det är med fiskepyssel!

Skitfiske på er, så länge!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar