torsdag 23 oktober 2014

Åfisket - en tjatig historia?

Det finns risk att jag kommer att bli tjatig den närmsta månaden. Sedan inflödesån har blivit fiskbar igen så öppnar sig ju möjligheten att åka och kasta lite efter jobbet. En timme eller så, innan dotterns tåg rullar in. Det kommer säkerligen att bli en hel del besök där och därmed också korta rapporter på bloggen. Ha tålamod med mig och det eventuella å-tjat som följer!


Denna gråmulna eftermiddag besökte jag ån i en knapp timme. När jag bytt om vid bilen, plockat ihop grejorna och kom ned till vattnet skvätte betesfisk till höger och vänster. Det var full jakt på gång. På beteslåset satt en blå/vit Wingman från Eastfieldlures. Ett gummibete som jag vann på vårens King of Mälaren och som sedan blivit lite bortglömd i lådorna bland alla andra beten. Nu skulle den få visa sig duglig i lätt strömmande vatten. Det tog tre kast.

En välmatad 2,5:a med "ståstillaiglar" på sig
Efter avkrokning drog jag iväg samma bete åt samma håll och det högg igen direkt.

Svårt att se på bilden men det är en bra fisk för att vara i ån.
Mellan 90-95 cm och ca 5 kilo med ett ganska grovt huvud. 
Hon bjöd på en riktigt rolig kamp med ett flertal rusningar. Därefter fanns inga fler huggvilliga fiskar på den platsen så jag drog mig nedströms. Sammanlagt fiskade jag av en sträcka på kanske hundra meter. Det blev två hugg till. En kilospinne som blev avkrokad och ett ganska bra hugg som tyvärr bara resulterade i ett dåligt samvete. Det är nämligen så att den fisken nu simmar piercad. När jag vevat in gummibetet upptäckte jag att den bakre stingerkroken med tillhörande fjäderring saknades. En tom vajerögla skvallrade om att den hade vandrat genom fjäderringen under de tidigare drillningarna. Detta är något som jag brukar kontrollera efter varje fisk men glömde tydligen denna gång. Det har aldrig hänt att jag har behövt rätta till ringen någon gång men man ska alltid kolla för plötsligt händer det. Som denna gång. Klantigt! Jag ska dock snart tillbaka till ån och då försöka fiska på samma individ (de brukar vara väldigt stationära) för att befria den från sitt vassa bihang.

Härnäst stundar det helg och då kör jag återigen ett något längre pass på sjön. I nästa vecka är det höstlov och då har jag tagit ut mina sista semesterdagar. Då blir det nog också några sköna pass. Helgen därefter kommer jag att befinna mig i Misterhults skärgård med Freddan på en tvådagars jakt efter 10+gäddor. Ljusa tider stundar, med andra ord! Jag älskart!

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar