söndag 8 juni 2014

Sol, stiltje och näckrosor

I dag blev det äntligen ett längre helgpass igen. En ny bekantskap, flugbindar-esset Ulf Hagström kom upp från Nynäshamn för en tur i grund, näckrosprydd insjö. Han fiskar förstås gädda med fluga och det var med stor nyfikenhet jag såg fram emot att se denna teknik i action. Jag såg även fram emot att träffa Ulf. Han föreföll vara en skön kille vilket visade sig stämma. Jag gillar även hans blogg, 700 tänder (en av de få som jag följer, länk här).

Därför var det med stort nöje som jag guidade till ett område som nästan omedelbart levererade fisk till min gäst.


Dryga 90 cm...


... och 5+ kg, inne bland näckrosorna

Därefter spenderade jag åtskilliga timmar i tappert försök att kontra. Till slut lyckades jag lura en 2,5:a på spinnerbait men dessa två gäddor blev de enda som avkrokades denna dag. Det var osannolikt segt fiske men inte så märkligt ändå. Vinden uteblev helt och det var ju inte gott att veta när passet planerades in ett par veckor tidigare. Dessutom ville solen vara med oförskämt mycket under dagen. Med djup under två meter och med över 20 grader i vattnet blir det då ganska tungrott.


Perfekt gäddväder, som synes... :(

Gäddorna var dock närvarande hela dagen. Vi tappade några (Ulf tyvärr en bättre fisk), hade ett flertal nafs och följen, vi såg dem vaka samt att vi skrämde dem med båt eller beten konstant, utan att få dem sugna på lunch. Det var nästan som att de fnissade i vassen när vi bytte färg på beten eller ändrade tekniken lite. De hade långt tidigare redan bestämt sig för att vänta med maten till senare på kvällen. 

Trots att fler krokade gäddor uteblev så var passet inte mindre trevligt för det. Ny bekantskap, skön dag på sjön samt omelett lagad i båten till lunch; vad mer kan man begära?

Skitfiske på er, så länge!


P.s

Nu finns det kanske några utav er som undrar varför vi inte satsade på abborre istället, denna vindstilla dag? Jag kan inte svara för Ulf men personligen hade jag faktiskt med mig abborrspöet men lämnade så klart tillhörande betesask hemma, tyvärr. Det ska inte upprepas...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar