fredag 13 juni 2014

Morgonstund

04.00. Alarmet ringde och jag kunde inte förstå varför jag var tvungen att gå upp så tidigt? Sedan mindes jag planen; before work-fiske. Jag tänkte prova morgonfisket när nordan blåst ned kalluft och lagt tjocka moln framför gryningssolen. När det är så varmt i vattnet borde väl gäddorna kom igång vid lågtryck som de brukar göra, eller?


Vacker gryning över vattnet. 12 grader och en lätt
nordan som växte sig starkare under morgonen.

Svaret på frågan ovan var: nej! Vädret var perfekt, förutsättningarna goda och förhoppningarna likaså. Men det var ändå löjligt trögt. Jag fick faktiskt ett par snabba kontakter på spinnerbait bland näckrosorna men det var halvhjärtade hugg, nafs i flashaboun istället för på kroken. Ett av huggen var spektakulärt med lång plog från sidan och sedan ett hopp-hugg som dessvärre lämnade mitt spinnerbait naket.


Flashaboun borta...

... då blir det gummi istället

Jag köpte två Pig Spinnerbait för ca tre veckor sedan och båda har redan gått sönder trots att de inte varit med om så vansinnigt många hugg. Att jämföra med två exakt likadana som inhandlades för ett år sedan och som höll en hel sommar. Känns som tillverkaren dragit ned lite på kvaliteten...
Nåväl, jag körde en specialare och drog på en fet Pigtail från PiggKing Lures istället. Det var en rejäl chansning eftersom betets kropp nästan blir osynligt för gäddan. Risken var då att de skulle hugga på gummit istället och det var precis vad som skedde. Två mindre kontakter senare och tailen blev strimlad. Jag avbröt medan den fortfarande gick att rädda. 

Plötsligt stod jag, amatörmässigt nog, utan beten anpassade för växtlighet i en sjö full av näckrosor. Vad göra om inte ge sig ut i sjöns mitt och strömfåran. Där finns inga växter men heller inga större gäddor, av någon märklig anledning. Vattnet där är både svalare, rikare på syre samt för med sig mat till betesfisken. Trots detta hittar jag aldrig större fisk där utan de verkar stå och trycka långt inne i den täta spenaten. 

Det blev därför abborrfiske som gällde den sista korta stunden av passet. Jigg, minivobbler och till sist reflexspinnare. Det var på den sistnämnda som passets samtliga fiskar togs. Tre ganska små abborrar och två vansinnigt små gäddor. Vad är det som händer med mitt fiske?


En av många som inte dög idag; hemsnideri med Big Tail

Jag har dock förtröstan. Fler spinnerbaits och weedless-krokar till gummi ska nu inhandlas och kommande pass förläggs enbart på kvällstid. Men om ett par veckor bara så kommer sjön knappt att vara möjlig att fiska i på grund utav näckrosorna. Då blir det nya vatten. Det är alltid lika spännande.

Skitfiske på er, så länge!   


Ännu en morgonbild














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar