tisdag 17 juni 2014

Kvällspass i regn

Under helgen som var blev det inget fiske så suget var stort denna kalla tisdag. Nordan skickade ned kyliga vindar som fick temperaturen att sjunka till modiga 10 grader. Ett lätt men ihållande regn följde med under passets början men avtog efterhand.




Jag styrde ut bland näckrosorna och hade bestämt mig för att inte åka så långt. Det är bökigt när man måste rensa propellern var femtionde meter. Som tur är har jag flera riktigt bra ställen nära båtplatsen att beta av.




Som jag skrivit tidigare så är det spinnerbait som gäller för mig nu. Det enda andra alternativet är gummi med offset-krok och det levereras till helgen. Jag trixade och lagade det spinnerbait som tappade sin kjol under senaste turen med flash från andra trasiga beten.




Gäddorna verkade gilla denna färgkombination för det högg direkt, om än halvhjärtat. Tyvärr så var de svåra att kroka med den enda enkelkroken som återstår. Pig Spinnerbait levereras med en extra enkelkrok, fastsatt med gummi på huvudkroken. Denna andra krok släpper tydligen alltför enkelt och som tur är har de lossnat vid bottennapp och inte under gäddhugg. Dåligt av tillverkaren då konsumenten inte ska behöva fästa både trailerkrok och flash-kjol bättre för att betet ska fungera längre än två, tre fisketurer. Detta bete är förvisso billigare än många andra liknande men för 129 kronor har jag ändå betydligt högre förväntningar på kvaliteten.

Trots betets halvdana förmåga så blev dock fyra små gäddor krokade under den mulna kvällen. Det var än en gång ruskigt trögt trots bra väderförhållanden. Det är en och en halv vecka sedan jag såg röken av en något större gädda. De verkar ha helt andra mattider än vad jag räknat med, kan man lugnt konstatera.


En av fyra kilos-pinnar

Då det dyker upp lite nya beten för spenat-fiske snart så blir det något pass till på mitt hemmavatten. Hon ska få minst en chans till, min kära sjö. Mest för att hon varit så givmild tidigare för just nu är hon snålare än vad som får anses rimligt (läs: jag som inte kommer underfund med hur, och framförallt när, jag ska locka de större fiskarna). Snart är ju även sjön inget mer än en grön matta och då tar jag pick och pack till andra, växtfria vatten. Jag har dock inte bestämt vilket eller vilka ännu utan bedriver fortfarande spaning. Spännande blir det med nytt, hursomhelst.

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar