fredag 30 maj 2014

Regngäddor

Fredag eftermiddag och ingen hämtning av barn ger den där lilla luckan som krävs för ett kort fiskepass. Fortsatt nordan, kallt och regn hela dagen gav en bra gäddkänsla i kroppen medan grejorna lastades i båten.

Jag styrde till områden i norra delarna av sjön som inte fiskats av mig på ett tag. Där var planen att söka större gädda på frivatten, ett lotteri i en sjö med medeldjup på 1,5 meter och förstås utan ekolod. Det är av den anledningen som det oftast blir vassnära fiske för min del. Men nu övergav jag vassarna, åtminstone för stunden.

När jag närmade mig det ställe som var tänkt upptäckte jag tyvärr att näckrosorna kommit upp även mitt i sjön i den norra delen. Svårfiskat i kraftig blåst med shadar, som jag hade tänkt låta jobba detta pass.


Nordan och regn, men dessvärre växtlighet hela vägen ut...

Det blev till att köra spinnerbait istället. Jag fiskade drivandes men ankrade också upp där det blev små hålor i växtligheten. Inte särskilt effektivt då det enbart resulterade i ett hugg, som däremot var så våldsamt att spinnerbaitet blev amputerat.


Gäddan högg på skedarna och den övre, större skeden
med kullekande försvann.

Därefter drev jag ned till en vassö i närheten av ett sund och där blev det en ankring samt byte till röd/vit McTail. Efter ett par kast längs vassuddarna small en hyfsad fisk på.


5+ 

Jag drev vidare söderut och tog ett par små gäddor till på samma Svartzonkerbete. Vid det här laget befann jag mig på ett riktigt grunt område och det verkade inte finnas större gäddor där. Det ska erkännas att jag även var ganska blöt och kall så det blev dags att bryta upp. Motorn drogs igång och jag tuffade hemåt i sakta mak. Ett par hundra meter innan båtplatsen finns en fin vassträcka som jag inte fiskat på ett tag då näckrosorna växt sig täta där. Detta till trots gjorde jag en sista anhalt och bytte bete till en blå/pearl Hippishake från Pigg King Lures. Samma bete som jag tog en 9,4:a på i höstas samt ett större antal mindre gäddor. Jag skickade iväg gummit och lät det kryssa mellan näckrosorna. På tredje kastet högg det stenhårt. Tunga huvudskakningar och sedan flera rusningar ned mot botten. Känslan som då infinner sig är svårslagen. Väl i håven insåg jag att det var ytterligare en metersfisk och runt 7 kilo.


Vackert tecknad rygg!


Samma gädda. Fint huvud, 102 cm lång och ganska smal.

Det fick avrunda ett kort eftermiddagspass som gav trevlig utdelning och skön känsla inför en lite längre tur på söndag.

Skitfiske på er, så länge!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar