tisdag 27 maj 2014

Besegrad av nordan

Ja, jag hann ett kort pass på eftermiddagen även denna tisdag. Trots att jag höll på att blåsa bort på kuppen.

Först styrde jag mot den vass som gav fin utdelning för en vecka sedan. Den är het när sydan legat på men under gårdagen vände det ju till en nordlig vind. Och vilken vind sedan! 8 - 10 sekundmeter iskall blåst som var så pass kylig att både underställ och mössa åkte på. Kanske bra för fisket dock, nu när det börjar bli så varmt i min grunda sjö, tänkte jag och kastade mig ut bland vita gäss.

Jag hade fel. Vindens styrka fick vattnet att rulla ända ned till dybotten och därmed grumla upp alltihop. Av erfarenhet vet jag att det då är nästintill omöjligt att locka större gäddor till hugg. I de få läfickor som finns när nordan blåser var vattnet relativt klart men där är det dessvärre så grunt att det mest blir sniptilhåll. Det var dock inte mycket att välja på då jag provade att stå på annars heta ställen, men nu i full blåst och det gav inte ens ett pet. Undvika vinden, in bland näckrosorna med spinnerbait på beteslåset blev melodin.

Där inne högg de friskt men storleken uteblev, som väntat. Totalt åtta gäddor krokades av idag varav fem snipor och en tre-kilos på spinnerbait inne bland spenaten.


En av alla som högg vilt på colorado-skrammel med flash

Övriga två vägde runt fyra kilo och högg på McTail, lite längre ut på en av få fläckar där det både var halvlä samt växtfritt. 


Första 4:an fick åka håv då McTailen satt som ett
munspel. Mina händer vågade inte gälgreppa.


Andra 4:an - lång och spinkig

Åtta roliga gäddor senare återvände jag till båtplatsen, halvt stelfrusen trots varma kläder. Det är lite lömskt när kallfronter kommer direkt efter en varmfront som vi hade i helgen. När man väl hunnit vänja sig vid värmen blir man vansinnigt frusen av sig när det vänder tvärt. Därav kände jag mig besegrad av nordan även om det ju blev lite fisk trots allt.


Kaffepaus med ryggen mot ett träd, i lä.

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar