fredag 16 maj 2014

Kvällsfiske

Nu när solen lyser starkare och temperaturen stiger blir det tyvärr svårare att med framgång fiska efter jobbet på eftermiddagarna. Därför passade jag istället på att ta årets första kvällspass efter alla göromål på gården.




Jag gav mig ut klockan 19.00. En ganska rejäl sydlig vind blåste och mörka moln täckte solen. Väl framme vid min tänkta sträcka av sjön såg det ruskigt hett ut. En blå/vit/röd Hippishake startade på beteslåset och jag tänkte; nu jädrar!

Min bedömning av läget visade sig vara inget mindre än önsketänkande. Tiden för mat var över och gäddorna hade gått och lagt sig. Det var stendött. Under två timmar hade jag inte ett pet trots att både större och mindre shadar och tailbeten fick simma. Inte ens min kära röd/vita McTail dög åt dem.

Jag driftade vidare och strax innan det var dags att åka hem bytte jag ned i storlek på shad till SlimJim. Den lät sig smaka för två små och hungriga snipor, strax innan solnedgången.


SlimJim shad i glitterfegis, från TN-Lures

Förmodligen är det just runt denna tid som det är värt att fiska just nu, kvällstid. Timmarna innan var ju inte särskilt givande, trots gynnsamt väder.




Det har varit en lång och lite krånglig vår detta år. Med krånglig menar jag att det är svårt att läsa gäddornas beteende och tider. Å andra sidan är det min första vår i just detta vatten. Jag har nog haft lite för höga förväntningar och får istället notera tider, väder, beten mm. och dra lärdom av detta inför framtiden.
Nu hägrar ett längre pass på söndag. Då lämnar jag mitt hemmavatten och beger mig till den norduppländska skärgården. Då hade jag tänkt mig att dra ett riktigt monster men det ska tydligen bli 20 + och molnfritt, så vi får väl se...

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar