tisdag 20 maj 2014

Crazy pike tuesday är tillbaka

Sol, blåst, 16-gradigt vatten, näckrosor och nyanlända spinnerbaits = ännu ett kort eftermiddagspass på mitt hemmavatten. Jag var ut igår med men då lite senare på kvällen. Då körde jag med shadar på djupare vatten (2 meter) med bra resultat. Två femmor och tre snipor fick bli avkrokade efter att ha huggit på Hippishake och Mcrubber. Roligt pass med hårda hugg nu när gäddorna börjar bli starka och vilda i det varmare vattnet.

Idag var det så dags för det vanliga tisdagspasset. Solen lös starkt men stora moln kom och gick, täckte ljuset tillfälligt. Jag valde en helt annan plats än de senaste turerna då sydan legat på ett par dagar och tryckt upp betesfisken mot en grund vasskant. Det är dock mycket näckrosor där men i slutet på förra veckan landade ju ett par spinnerbaits i brevlådan. Det var dags att låta dem sicksacka mellan växtligheten och sedan vara beredd på stenhårda hugg.

Det dröjde inte särskilt länge innan det första kom. Spektakulärt hopp-hugg som var så jäkla hårt. Tunga gung och rusningar talade för bättre fisk. Väl i håven syntes en ganska kort (90-95 cm) men tvärfet gädda på dryga 7 kilo. En liten gäddstjärt stack ut ur hennes mun men hon högg ändå på mitt bete.

Kort...

...och tjock!





Svårt att se men det mörka i halsen är en liten gäddas stjärtfena.

Efter release drev jag vidare en femton meter och då högg det igen. Likadan känsla, likadan fight och efter håvning; samma gädda? Den såg exakt likadan ut förutom ett litet sår långt ned på stjärtspolen vilket avgjorde att det inte var samma. Den andra vägde jag och vågen stannade på 7350 g. Galen snittvikt, hittills!




Jag driftade vidare men plötsligt dog det. Efter en halvtimme återvända jag till det ställe som levererat en stund tidigare. Spinnerbaits funkade inte så jag bytte till en Dofftail, papegoja från Anchorbaits. I första kastet smackade det på duktigt. Ännu en stor gädda rusade in bland näckrosorna och höll på att fastna. Väl i håven visade den sig vara smalare men längre. Denna bröt meters-sträcket och blev därmed min tionde metersfisk för året. Vikten uppskattades till ca 6,5 kilo. 






     


Jag älskar att fiska gädda!!! Fy f.. vad kul det är!

Skitfiske på er, så länge!









  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar