söndag 4 maj 2014

King of Mälaren, våren 2014




Dag 1

Det är morgon, fredag den 2:a maj. En lätt nordan blåser över mälarens vatten och det är fyra grader varmt. På en brygga syns tre gäddfiskare lasta utrustning i en röd Buster. Vid en närmare anblick ser man nästan hur det spritter i fingrarna på de tre, extremt taggade medlemmarna i Team Syndrom. En heldag på mälaren står på tur för att lokalisera fisk inför lördagens tävling men lika mycket bara för att få fiska och inte minst umgås.




Då ingen av oss kan detta vatten har vi förstås i förväg studerat sjökort och utarbetat en plan. Vi begav oss till utkanterna av en större lekvik med bra djupkanter och även struktur i form av öar och grynnor. Tanken var att delvis fiska vassnära i fickor på olekta damer men även söka på kanter ute på mer öppet vatten. Det var den första taktiken som gav utdelning. Kanske också för att kantfisket försvårades utan ekolod.

Freddan, Thomas och jag körde igång vid tio-tiden och prickade in en liten huggperiod direkt med ett par mindre fiskar i båten. Vi driftade och nötte men det var stundvis väldigt trögt.


Grabbarna står och nöter i vårsolen

Jag började med shadar, modell lite större medan Freddan nötte med mindre gummi. Thomas i sin tur testade allt i lådorna. Även jag bytte runt lite innan jag valde en röd/svart McTail med vit/glittrig Bigtail. Då vattnet var vansinnigt grumligt tänkte jag att den borde både synas och höras samt att glittret i tailen kunde reflektera lite solstrålar. Sedan bytte jag knappt bete på resten av helgen.


Vinnarbetet denna helg...

 
...som blivit rejält tuggat.

För ganska snart efter betesbytet levererade det. En fet olekt dam på 100+ cm och ca 8 kilo. Under resten av passet levererade det ytterligare två fiskar till mig, en mindre och en till 100 centimetersfisk på ca 6,5 kilo.


8 kilo tjock dam


6,5 kilo utlekt och dessvärre skadad gädda som dock klarade sig fint

Övriga medlemmar i Team Syndrom plockade också fisk denna fredag och det blev 8 gäddor upp totalt. Freddan stod för de flesta.




En av Thomas gäddor från fredagen


Lunchdags





























Efter en lång dag på blåsig sjö avslutades fredagen med god mat, tillhörande dryck, stingerriggningar och krokvässning uppe i den stuga vi lånat över helgen.

Dag 2 - tävlingen

07.30 satt vi i båten, vansinnigt taggade. Vi skulle åka till Sigtuna, till starten och vara där till kaptensmötet med regelgenomgång klockan 08.15. Väl där blev jag lika överrumplad som vid höstens tävling; jädrans vad många båtar det var! 120 teambåtar (tror jag) med dryga 300 supertaggade gäddfiskare som vankade av an på bryggorna, rastlösa och otåliga. Jag anmälde oss, hämtade ut mätbräda och protokoll samt deltog på kaptensmötet. Sedan fick båtarna börja tuffa ut sakta ur hamnen, liggandes bakom kontrollbåtar som plötsligt drog på och då var det igång.


Lugnet före stormen. Minuterna senare vrålade motorer och
"havet stormade" av svallvågor från alla håll.

Starten gick lugnt och sansat till då fältet delade sig i två läger; de som drog söderut (de flesta) och resten som drog norrut (vi och kanske 20 båtar till). Vi valde att lägga lite tid på transport och hade nästan en halvtimmes färd till de ställen vi bestämt oss för. Som tur var släppte ju tävlingsledningen iväg oss i förtid så vi kunde börja fiska tio minuter över nio som var starttiden. Vi körde samma strategi som dagen innan; vassnära drifter och lite variation på beten, bortsett från jag då som körde med samma röd/vita McTail 95% av dagen. 

Det började oerhört trögt och på de två första timmarna hade jag en följare som nafsade i tailen vid båtkanten som det mest spännande. Sedan lossnade det lite för Thomas som tog två snabba gäddor på McRubber, en på 80 cm och en på 60cm. Tävlingen var igång och nu gällde det att fylla på med fler och längre då ju tävlingen går ut på att få så många sammanlagda centimeter som möjligt på de fem längsta fiskarna. Dessutom är det också priser för längsta fisk, individuellt. 

Vi nötte vidare i samma vik men fisket dog ut och vi bestämde oss för att dra lite söderut. Under full marsch ropar Freddan: 
- Där borta ser det schysst ut, och pekar på en liten vassträcka. Vi stannar för att dra ett par kast och jag krokar en på 67 cm nästan direkt. Vinden hade ökat något så under avkrokning, mätning och fotografering så drev vi ned en bit.
- Vi tar om den driften, säger jag och kör tillbaka. I nästa kast, på samma fläck, blir det ett stort hugg, även denna på samma McTail. 




107 cm och ca 8 kilo (inte samma gädda som dagen innan, den var kortare och olekt)

YES! Nu jäklar börjar vi vara med i matchen, tänkte vi och drabbades av tävlingsnerver för första gången under dagen. Nu var det jakten på den femte fisken som gällde och den levererade Thomas strax därefter, en snipa på 58 cm. Vid det här laget var vi uppe i 372 cm och det kommer man inte långt på. Dessvärre började klockan att bli ganska mycket och det var dags att röra sig söderut mot Sigtuna då tävlingen slutade klockan 16.00. Vi hade dock tillräckligt med tid för att göra ett flertal stopp på vägen men plötsligt var det riktigt trögt igen.

Vi åkte, stannade och nötte av en sträcka, åkte igen och stannande på nya ställen. Ju närmare Sigtuna vi kom desto fler båtar var det som gjorde samma sak och de ställen vi tänkte stanna på hade säkerligen redan blivit hårt fiskade av flertalet båtar innan oss. Det började kännas lätt hopplöst att bättra på statistiken och klockan var vid det här laget en bit över tre. Vi fortsatte dock på samma sätt och när det började bli dags att åka till hamnen gjorde Freddan det igen.
- Där borta ser det schysst ut, säger han och jag litar direkt på hans magkänsla. En liten vassträcka som precis blivit driftad av ett annat team. Jag stänger av motorn, ställer mig upp och säger lagom kaxigt:
- Då ska vi se vad ett syndrom med en McTail kan åstadkomma, och lägger in betet i en vassficka. Smack! 87 cm klockan 15.37. Tackar! Därefter packade vi ihop och drog in till hamnen. 

Vi tänkte att vi skulle följa prisutdelningen. Som lag hade vi ju inga chanser med 400 cm (22:a plats blev det) men jag hade möjlighet till pallplats på den individuella tävlingen med min fisk på 107 cm. 


Tävlingsledningen börjar att ropa upp resultatet i längsta gäddan. Han börjar med plats 15...


...och kommer så småningom till plats tre och det är jag!!! Jäklar så kul!
Det låter också fint med delad andra plats för tvåans gädda var lika lång.

Stort grattis till vinnaren av längsta gäddan, Micke från
Team Pikebusters/Sundbybergs sportfiske med en gädda
på 111 cm. Foto lånat av kingofmälaren.se

Och ett lika stort grattis till Team Leech/Jiggar.nu som vann
lagtävlingen och fiskeresan till Norge med imponerande 486 cm.
Foto lånat av kingofmälaren.se 

Lyckan var stor för min del och vinsterna likaså. Några timmar tidigare i båten sa jag till grabbarna att jag nog kunde vinna lite schyssta beten på min längsta fisk. Men jag hade aldrig räknat med att trava därifrån med ett nytt spö, ett tiotal riktigt fina beten och lite annat smått och gott. Det blev en saftig bonus.

Möra, frusna och överlyckliga (åtminstone jag) drog jag och Freddan sedan tillbaka till stugan. Thomas tackade för sig och åkte hem till väntande familj och söndagsjobb. Väl i stugan började liksom dagens händelser att sjunka in i ackompanjemang av en mycket stadig whisky. Freddan tyckte att vi skulle fira och halade fram cigarren. Kvällssol på altanen, gott sällskap, whisky, cigarr och en lång gädda i resultatlistorna, vad mer kan man begära? Lördagen gav en härlig kväll i firandets tecken som kanske höll på lite för länge. Åtminstone med tanke på att alarmet ljöd 05.20 på söndagen.

Dag 3




Söndag morgon. Tidigt, sömnbrist och lite dagen efter, så där. Freddan och jag drog ut på ett kort efter-tävlingspass. Han hade ju dryga 40 mil hem så det var färdigfiskat redan vid 09.30. Jag bommade men var nöjd med att få testa ett nytt spö och lite nya beten. 


Nytt spö (Okuma EVX Musky) och ett av de snygga betena. Denna från Mälaren Lures.


Freddan drog tre pigga snipor i solvassarna. Snipan på bilden nedan tog på ett utav de vinstbeten som Freddan fick av mig för sin klockrena förmåga av välja fångstgivande platser; en blå/grön/vit wolf-tail.




Sedan var fiskehelgen till ända och ganska mätta på sjön tog vi oss hemåt, åt var sitt håll. Det var en härlig fiskehelg som bjöd på det mesta. Nu är det en väldigt lång väntan tills hösttävlingen går av stapeln och den missar jag inte i första taget.

Skitfiske på er, så länge! 

P.s

Jag vill också passa på att tacka tävlingsledningen för en mycket välorganiserad och trevlig tillställning, om ni nu skulle råka läsa detta.














4 kommentarer:

  1. Trevlig läsning som alltid! Bra fiskat och grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack grabbar på Hulängens!

      Radera
  2. Bra fiskat. Hrälig blogg rolig att följa. Vilket spö/rulle har du? Fungerar det bra att kasta med, hyffsat långkastande? Sugen testa multi rulle. Har du tips på nån rulle/spö kombo? Inte för grovt, då jag mest får småfisk :) Fortsätt blogga som du gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du gillar mina gäddord. Jag kör med svartzonkers spinnspö
      8´6 fot med kastvikt 40-140 g. Till det en Daiwa Lexa 300 HL. Riktigt skön kombo med mycket känsla, även på mindre fisk.

      Radera