söndag 25 maj 2014

Efterleksfiske i sommarvärme

Tidigare idag kom Per från Uppsala på besök för ett eftermiddags/kvällspass på mitt hemmavatten. SMHI hade utlovat regn under förmiddagen men efter lunch uppehåll. 23 grader varmt, växlande molnighet och blåsigt. Bra väder för efterleksfiske hos mig, åtminstone för en vecka sedan. Nu har det ju hänt lite med växtlighet och vattentemperatur de senaste fem dagarna. Från 16 till 21 grader, på kort tid. Med den dramatiska förändringen visste jag inte alls vad vi hade att förvänta oss av gäddfisket, så för att gardera mig gjorde jag något väldigt sällsynt; tog med abborr-grejorna.


Den vanliga gäddkombon, med grymt bete från
Mälaren Lures och sedan den ovanliga haspelutrustningen

Då den sydliga vinden fortsatt att blåsa under veckoslutet startade vi vid samma vassträcka som gav riktigt god utdelning i tisdags med två fiskar över sju kilo och en strax under. Då var det spinnerbait mellan näckrosorna som gällde och det var även så jag startade. Per körde istället med Mcrubber i grön/guld och den skulle visa sig dominera under hela passet. Han plockade fisk på fisk med detta bete men jag var tjurskallig och gav mig fan på att det skulle gå att locka gäddorna till hugg med skrammel och flash. 


En utav många som Per tog på Mcrubber


Med 21 grader i vattnet är det underbar fart
på fiskarna nu, även de små


Release av Pers, och dagens största gädda. 6+
även den på Mcrubber

När det kändes för hopplöst för min del så gjorde jag några snabba byten till tailar. Min första fisk var en 1,5:a som högg på en Dofftail. Min andra fisk högg en dryg timme senare, äntligen på spinnerbait.


Tjockis


Spinnerbait bland näckrosorna. Stenhårt hugg
av en 5,5:a, ca

Därefter fick vi några sporadiska fiskar som stod fläckvis. Jag tog två till under denna tur, båda i kilos-klassen. En på Mctail och en på det snygga Mälaren Lures-betet på översta bilden. Per tog strax över tio gäddor på antingen Mcrubber eller liten aborrspinnare. De han lyckades kroka på spinnare var de i särklass minsta gäddorna jag sett i mitt vatten hittills, knappt över halvkilot. Små, men naggande goda.

Blev det några abborrar då? Jag fick en på jigg och Per en på spinnare. Ingen storlek att tala om. Till historien hör att jag är gäddfiskare ut i fingerspetsarna. Om jag inte fått abborrhugg på de fem första kasten lägger jag ned det lilla spöet och plockar istället upp det stora. Med det kan jag stå och nöta hur länge som helst. Märkligt, men sådan är jag. 

Nu hägrar några eftermiddagspass i nästa vecka. Då ska det bli nordan, mulet och tio grader kallare än vad det är idag. Jag vill gärna tro att just detta ska trigga igång de stora damerna som nog tycker att värmen är jobbig. Man kan ju alltid hoppas...

Skitfiske på er, så länge!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar