fredag 17 april 2015

Stammishak

I stort sett alla beten jag köper, såväl hårda som mjuka, beställer jag via Instagram. Jag ser något jag gillar, tar kontakt och skickar en liten beställning. Det finns ett nöje i att handla på detta sätt, jämfört med att beställa från en webshop. Det blir mer personligt och det småskaliga hantverket gynnas. Samtidigt vill jag också försöka gynna fysiska sportfiskebutiker så att de inte går under med dagens utökade internethandel. När krok, wire, splitrings, wirelås mm börjar att sina försöker jag att åka in till Uppsala där närmaste butiker finns. Ibland tar dock latmasken över och jag hoppar över bilresan på 10 mil (tur & retur) och beställer grejorna från någon av alla nätbutiker. Men inte beten. De vill jag fortsätta att handla av personer jag kan kalla vid förnamn, ha mailkontakt med, och betala till via Swish.

Flest beten i mina lådor, från en och samma byggare, kommer från denna herre; Tommy TN-Lures Nielsen! Bilden är lånad från Tommys Facebooksida. 
Det finns ett litet gäng duktiga betesbyggarkillar (tyvärr inga tjejer) som jag har hunnit vara kund hos vid det här laget. Samtidigt finns många utav de kanske största namnen inte representerade i mina hinkar och lådor. Varför vet jag inte riktigt, det har bara inte blivit så. Kanske för att det är roligare att hitta "nya" förmågor, att köpa beten som inte redan hänger i alla andras hinkar? Som sagt, jag har inte svaret på detta.

Wolfcreek, Jw, Mangeboy, Stampe, Kent Sundin, Brunnberg, Bjerks, RoNo, Blackfish, Pickadoll, Solarfall, Verolures, Tslures, för att nämna några tillverkare vars beten inte finns här hos mig. Inte ännu, åtminstone.

Jag väljer att jämföra det med ett mindre stammishak. Du får kanske samma kvalitet på kaffet/ölen/matbiten/servicen på mängder av andra ställen som kanske dessutom är mer välrenommerade och välbesökta men du väljer ändå att gå tillbaka till stammishaket. Det känns tryggt där, med den familjära stämningen. Du vet också vad du får samt att du gynnar en mindre etablerad verksamhet som så ofta får stå i skuggan av de större aktörerna.

Så därför är det med stort nöje som jag fortsätter att kika in på Instagrams olika små stammishak. Lite då och då provar jag nya också, vilket alltid är lika spännande.

Skitfiske på er, så länge!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar