söndag 12 april 2015

Guidehelg á la Karma14 - så gick det!

Lördag morgon, 08.20 någonstans i Upplands mer nordliga delar. I en liten bil på en ödslig mötesplats sitter en ensam gäddfiskare, dagen till ära även guide, och väntar förväntansfullt. Han väntar på två generösa herrar från Västerås som skänkt 4000:- till välgörande ändamål för att få komma och fiska med honom. Nu är det hans uppgift att ge dem valuta för pengarna. Plötsligt svänger en bil in, takboxen talar för att det borde vara dem. Tobias och Daniel hade anlänt.

Vi åkte i karavan till båtplatsen, packade snart nog den lilla båten proppfull med utrustning och begav oss ut. Vinden var på vår sida redan från start och det dröjde inte länge förrän en värmande vårsol tittade fram.

Under färd. Daniel med orange mössa och Tobias med grön.
Fisket satte igång direkt med två snabba snipor som fick bli avkrokade.


Inom en halvtimme efter start fick jag ett bättre hugg. En fin 90 centimeters fisk på ca 4,5 kg håvades då krokarna satt lite bökigt.

Abstain swimmer från TN Lures i sitt rätta element!


Drifterna avlöste varandra och vi fiskade av många fina vassträckor med fickor och hålor. Fisket var bra med en jämn ström av hugg. Det märkliga var dock att det blev ett sniprace utan dess like. Det är väldigt ovanligt i mitt hemmavatten att smågäddorna hugger i den utsträckning som de gjorde under gårdagen. Vi fiskade inte ens på några självklara lekområden då man annars kan trigga ett gäng hanar som står och väntar på leksugna honor. Ännu märkligare var att de större gäddorna helt lös med sin frånvaro då deras lek inte är igång ännu. Annars brukar jag ju nästan alltid åtminstone få större bomhugg eller följare men inte denna förmiddag. 
Vid tolv-tiden hade vi krokat av 15 gäddor där min 4,5:a fortfarande var störst. Vi befann oss då vid början av en stor, södervänd lekvik där jag föreslog att vi skulle driva ut från vassen och fiska av områdena i sjöns mitt. Det är ett svårfiskat område med oerhört mycket växtlighet i sporadiska klungor. Plötsligt får Tobias ett hugg. 
-En mindre gädda, hör jag honom säga innan antingen han själv eller Daniel (minns inte vilket) utbrister:
-Oh, jävlar vilken abborre. 
Jag vänder mig om och ser en riktigt fet borre glida in mot båten.

41 cm och 1060 g - nytt PB! Grattis!
Denna tjockis fick sätta punkt för förmiddagen och det vankades lunch. Vi begav oss till ett av få ställen runt sjön där man faktiskt kan gå iland, för paus i vårsolen.

Lammfärsbiffar i kryddig tomatsås med tabboulehsallad, folköl, nybryggt kaffe, äppelkaka och trevligt sällskap. Sämre kan man ha det!
Stärkta och nytaggade kastade vi oss, med fulla magar, över spöna och körde igång igen. Nästan omgående fick jag kroka av ännu en gädda.

Fin 3,5:a!
Tobias var het denna dag och tog flest fiskar, 12 gäddor och den feta abborren. Precis alla högg dessutom på samma bete.

En helsvart jerktail av okänt fabrikat var gårdagens vinnare. Tyvärr sover den på botten nu... :(
En av många som jag krokade av denna dag.


Även Daniel fick förstås fisk och de flesta tog han på en svart Buster med orangea fläckar.



Tobias och jag, in action!
Min fiskelycka var inte mycket att tala om. Står man som tredje man i driften längs en vassträcka där gäddorna står fläckvis i hålor så är det svårt. Men det är precis så det ska vara när man guidar. Denna tur handlade inte om att jag skulle få fisk. Det var med stort nöje jag fick se mina gäster ta, samt hjälpa att kroka av, sammanlagt 19 gäddor och den fina abborren. Det ska erkännas att jag däremot blev tämligen besviken över det faktum att dagens största gädda var den jag fick under morgonen. Besviken över att jag inte fann koden för att locka de större till hugg denna annars fantastiskt trevliga fiskedag. 

Vid fem-tiden rundade vi av. Det var dags att fara hemåt och förbereda middagen. Redan i december, efter avslutad Karma-auktion, erbjöd jag nämligen middag och övernattning i vår gäststuga, som en liten utökad vinstbonus. Grabbarna tackade tidigt ja vilket gladde mig men faktiskt också min dotter!? Hon hade tänkt sig att flytta ut dit till sommaren men var först tvungen att röja och städa, då det på senare tid fungerat som varmförråd. Nu fick istället pappa städa vilket tydligen passade dottern utmärkt...

Granskande av fiskebilder eller sportresultat - osäkert vilket...
Efter middagen avrundades dagen och kvällen med vedeldad bastu vilket var pricken över i, eller grädden på moset. Åtminstone för min del, jag som älskar att basta men alltför sällan eldar igång den. Korkat förstås, när jag har tillgången.

Dag 2 (?)

Det skulle ju egentligen inte ha blivit en dag 2 med guidning men vi körde ett litet pass på förmiddagen ändå. I morse hade vädret ändrats till kraftigare vindar, lågtryck och tillhörande regnbyar. Inte optimala förutsättningar men det var bara att köra på. Till en början tog vi oss till ställen som inte fiskades under gårdagen. Min tanke var att sedan återbesöka några annars heta ställen men som hittills inte levererat. Morgonen startade med två snabba fiskar.

Först ut en snipa som föll för min Holy Slider...
... och sedan en 4,7:a som Tobias knep på ett större jerkbete.
Inte långt senare fick Tobias ännu ett hugg, denna gång en något bättre fisk.

94 centimeter och 5,7 kg blev helgens största fisk. Den tog på en svart/röd McMio.
Daniel och jag knep varsin snipa och plötsligt skedde det tråkiga; att det roliga var slut, vill säga. Det var dags för hemgång till respektive familjer och de måsten man lämnar ifrån sig i samma sekund som man sätter fötterna i båten. Vi tackade och bockade och kunde summera helgen med 27 gäddor, 1 abborre och en stor portion trevligt umgänge. Jag hade ju, tidigare inför denna helg, lite prestationsångest. Ett krav jag ställt på mig själv att leverera valuta för grabbarnas skänkta pengar. Med facit i hand känner jag mig nöjd. Mitt mål var att Tobias och Daniel skulle få en trevlig helg och det verkade som om det blev just så.

Skitfiske på er, så länge!






2 kommentarer:

  1. Kan den svarta jerktailen vara en "Phantom tail"? Mvh Tobbe

    SvaraRadera
  2. Skulle tro det Tobbe! Fick nyss ett sms från fiskekompis Aleksander som också sa det.

    SvaraRadera