måndag 27 april 2015

Sista måltiden innan leken

Det är ett litet fönster öppet för tillfället. En lucka där stora, romstinna gäddhonor äter det sista innan leksuget tar över. När sådana tillfällen ges måste man klänga sig fast vid varenda chans. Efter gårdagens PB-fisk kunde jag knappast hålla mig borta från sjön idag när dessutom väderförhållandena var identiska med gårdagens.

Jag jobbade in lunchen och kastade mig därför iväg till båtplatsen. Snabb ilastning och fort iväg mot nya, heta områden (så fort en 2,2:a nu kan transportera en...) På beteslåset satt en Mcmanus Tail från Caesarlures, den jag budade hem under Karma 14.


På fjärde kastet tog det stopp. Stenhårt hugg följt av en kraftig sidorusning. Jag kände direkt att det var en bättre fisk så ankaret åkte i. Efter flertalet rusningar under båten och ned mot botten lät sig madammen slutligen håvas.

Stadig rygg!

Prick 100 cm...
... och någonstans mellan 7-8 kilo (min våg har dessvärre pajat).
Bra början och det var med förhoppning om stora ting som driften fortsatte. Men mattiden var tydligen över för under de följande två timmarna så hände absolut ingenting! Förutom en snipa som missade tailen vid båtkanten. Nåväl, det gjorde inte så mycket. Först plussaren igår och sedan en fet metersfisk idag också - mycket synd att klaga! Nu är det tveksamt om jag hinner ut något mer på sjön under veckan. På fredag ska jag fiska på Mälaren och på lördag går King of Mälaren av stapeln, där jag ska närvara. Efter den helgen leker nog även de stora gäddorna på mitt hemmavatten. Då blir det till att vänta på efterleksfisket som kan bli smått magiskt (det var åtminstone det förra året). 

Skitfiske på er, så länge!

  

2 kommentarer:

  1. Grattis till dunderfiske dem senaste dagarna! Kramar - m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Micke! Kul att ditt Karmabete levererade! Vi ses i maj, kompis!

      Radera