lördag 28 december 2013

Inloppet - en glädjande besvikelse


Idag tog jag mig äntligen ned till inloppet som jag rekade häromdagen. Nedfallna träd forcerades och gummijolle släpades i vass ett trettiotal meter. Väl framme såg det vansinnigt fint ut med tanke på hur mycket jag saknat synen av en vik med öppet, vindpinat vatten.


Inloppet. Lite längre ut finns viken, även den med öppet vatten.

Då jag inte fiskat i denna del av sjön tidigare hade jag mina farhågor att det skulle vara väldigt grunt. Tyvärr visade det sig stämma och min tidigare glädje utbyttes av en viss besvikelse. I vatten väl under metern med en temperatur runt fem grader står sällan stora gäddor. Efter någon vecka med relativt små gäddor i ån hade jag hoppats på de stora denna dag. Men så skulle det inte bli.





Fisket inleddes med Hippishake från Piggkinglures. Ett större gummibete för de större madamerna och en av mina gummifavoriter. Det grunda vattnet innebar dock problem trots shallow-riggning. Mycket gräs på krokarna men också några gäddor. Sammanlagt fyra upp på detta bete varav största för dagen på knappa fyra kilo. Jag hade lika många tappade och dessutom säkert sex-sju pet. De var riktigt försiktiga, gäddorna. Ett test av ny riggning visade sig också vara mindre lyckad då det sannolikt bidrog till en del tappade gäddor. 









Då gummit inte riktigt lockade gäddorna till matdags så provade jag en TN-Tail från TN-Lures istället. Nu började en riktig jädra gädd-kalabalik. Elva gäddor på mindre än en timme, från ett till tre kilo. Även med detta bete hade jag både tappad fisk och försiktiga pet. Sammanlagt femton gäddor i den grunda viken men storleken uteblev.


Största på TN-Tail, ca 3 kg
Kalabalik i viken




Kall, ganska nöjd och med lite ont i armen begav jag mig hemåt efter 2,5 timmar. Två stopp på vägen i ån gav ytterligare två gäddor i 2-kilos klassen på hippishake. En riktigt rolig tur i de små men vilda gäddornas tecken. Tack till det milda vädret för möjligheten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar