tisdag 10 december 2013

I väntan på is

Ynka fjorton dagar har gått och min abstinens är svår. Jag väntar otåligt på att isen ska bli stark nog att bära mig och ismeteutrustningen. Dessutom väntar jag på isborren. Freddan (min fiskebroder från förr) och jag köpte borren tillsammans en gång i tiden men bor nu 45 mil ifrån varandra vilket försvårar samägandet. Han skulle slänga den på posten i början av veckan så planen är premiärtur på is nästa helg  (21/12) om kylan hinner göra sitt.

Först måste jag ta mig till fiskebutiken och köpa mer tafs- och stingermaterial. En hög med trekrok också. Som tidigare berättat så är det föråldrade angeldon som gäller. Med tjock blå tråd som lina och en ensam trekrok…
Utan en rejäl upphottning är de närmast odugliga. Jag vill minnas att vi bommade en hel del hugg förr i världen. Konstigt…

Denna syn mötte mig i förra veckan. Jag hade glömt hur illa det var.


Då användandet av levande mört är ganska kontroversiellt har det blivit svårt att få tag på tydligen. Kontakter inom det norduppländska yrkesfisket har dock ordnat hel, fryst strömming som väl borde fungera fint. Några gummisnoddar vid krokinfästningen och lite snitt i köttet för luktens skull. Sedan jävlar.

Jag vill uuuuuuuut!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar