söndag 1 december 2013

Nu är det över


Det jag har fasat för har nu skett. Isen är här! I början på förra veckan sjönk temperaturen en bit under nollan och även min lilla å fick en tunn hinna is. Sedan vände det och både onsdagen och torsdagen bjöd på plusgrader, vind och en del sol. På torsdagen dök det även upp en tidig julklapp i brevlådan.



TN-Tail från TN-Lures





















Ett custom-bete som skrek om att få bli testad. Med detta ofiskade nyförvärv i lådan samt två dagars plusgrader i ryggen gav jag mig ut på lördag morgon, trots att det varit 4 minus under natten. Det var ett klassiskt fall av förnekelse. Innerst inne visste jag att det fortfarande låg is. Något ett fiskesyndrom bara vägrade att acceptera. När jag närmade mig med bilen vågade jag inte riktigt titta ned mot ån utan fortsatte att lura mig själv en stund till. "Det sista som lämnar en är hoppet" - som det brukar heta.

Väl framme blev jag bryskt tvingad att inse faktum; spinnsäsongen är hjälplöst över.




Snart tar förstås isfisket över men det har aldrig varit min påse direkt. Nog för att både gäddmete och trolling kan vara jäkligt roligt (och oftast metoderna för att kroka de allra största) men spinnfisket står som i en klass för sig. Därför har jag heller inte uppgraderat ismeteutrustning på ett tag. När jag senast fiskade mycket vintertid (15 år sedan) var det angeldon med tjock, blå lina och enkel trekrok som gällde. Så även denna vinter. Inga spön, inga multirullar med line-counters. Det blir dock lite tafsfix med kanske två trekrokar istället för en…

Det kommer att bli en lång vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar