torsdag 26 december 2013

Små gäddor men hårda hugg


Annandagen 2013. Smått galet att det finns isfritt vatten i norra Uppland fortfarande. Jag hade lite tid över på förmiddagen och körde ett kort rek-pass inför söndagens fiske. Planen var att ta sig fram till sjöns inlopp med hjälp av min gummijolle.



Landvägen är det omöjligt då det är stora våtmarker och vassar runt om. Efter sjösättning drev jag med strömmen en bit och fiskade av bredare partier och djuphålor. På beteslåset satt den SlimJimShad i grön/guld från TN-Lures som gav fin utdelning senaste turen när solen tittade fram. Samma väder denna morgon, alltså samma bete.

Efter ett par kast bara small en 2-kilos på stenhårt. Våldsam och hungrig som bara en gädda kan vara. Jag tuffade vidare ner längs ån och drog ett par till smågäddor runt 1,5 kilo.
Det blev bitvis riktigt trångt att ta sig fram, med grenar ut över vattnet och nedfallna träd.





Efter en dryg kilometer började jag närma mig inloppet. Förväntansfull att det skulle vara öppet vatten en bit. Att det kanske var en hel vik isfri så kasten kunde regna över något annat än en trång å. Med tanke på hur jag skriver förstår ni säkert nu att att jag inte skulle ha sådan tur.
Det var öppet vatten, en hel vik där vinden låg på. Problemet var den fördämning som fyra lutande och täta träd bildat. Det var som en ogenomtränglig mur. I frustration hoppade jag iland och skuttade mellan vasstuvor som den galna gäddfiskare jag är. Det visade sig att jag kunde dra gummijollen fyrtio meter förbi träden och på så vis nå inloppet. Eller snarare, jag kan göra det på söndag. I morse fanns inte tiden utan jag skulle hinna fiska mig tillbaka uppströms på de ställen jag hoppat över på vägen ned.

Samma SlimJim satt fortfarande på beteslåset på hemvägen och den levererade en sista gång för dagen. En riktigt argsint gädda på knappa fyra kilo slukade gummit helt.






Efter två timmars rekande på ån, "sjövägen," kan jag sammanfatta att inloppet är isfritt vilket känns lovande inför helgen. Vidare kan jag också konstatera att SlimJimShad levererar med besked. Nio gäddor på två korta turer, på samma bete. Gummit är inte ens särskilt sargat vilket är klart imponerande av gummiblandaren TN-Lures. Framförallt med tanke på att betet är ganska mjukt och följsamt med en riktigt bra gång (vilket inte brukar vara fallet med för hårt gummi). Det ska bli intressant att prova betet i större vatten där de större madamerna håller till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar