onsdag 7 oktober 2015

Tjusningen med mitt-i-veckan-fiske

Det är en stor lyx att ibland kunna kringgå vardagsbestyr och bege sig ut på ett kort eftermiddags/kvällspass på sjön. Opretentiöst och utan större mål eller förhoppningar, bortsett från att bara ha en trevlig stund.


Så resonerade jag och Aleksander under gårdagen och gav oss ut på sjön under den kyliga eftermiddagen. Två timmars fiske, 3-4 kontakter och 1 landad.

Gäddan hade redan iglar på sig vilket innebär stillastående fiskar. Så kallt i vattnet är det ju inte redan men gäddorna verkar för sin del tycka det.
Det var återigen trögt i solskenet och den måttliga vinden. Eller så är kanske säsongen för kvällsfiske helt enkelt över på mitt hemmavatten? Vad vet jag?

Vad jag däremot vet är att min Instagram-vän Tommy "TN-Lures" Nielsen och hans vän Björn Nettelbladt (skaparen av nettel-laken) resonerade precis som jag och Aleksander hade gjort; kryssa mellan alla måsten i vardagen och dra ut på ett kort pass. Skillnaden mellan de två passen var, förutom deras fiske från land i Blekinge skärgård och vårat insjöfiske från båt i Uppland, att de lyckades pricka rätt.

Tommy krokade nämligen, på sin egna Abstain Swimmer i motoroil, ett nytt och riktigt rejält PB:

119 cm och 12,197 kg!!! (bild lånad från Tommys Facebook)
Stort grattis kompis! Gå genast in på Tommys Facebook och läs hans eminenta beskrivning av en händelse han sent kommer att glömma. Glädjen osar mellan raderna och smittar av sig på läsaren som lätt finner sig själv sitta och flina stort framför datorn. Återigen; så jäkla roligt och stort grattis till en fantastisk fisk Tommy!

Skitfiske på er, så länge!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar