måndag 5 oktober 2015

Besök, rally och snipor

I lördags hade jag bestämt träff på mitt hemmavatten med Tony. Samma Tony som bjöd mig till Hallstavik i somras och som dessutom var den generöse person som budade hem betena jag auktionerade ut till förmån för Rädda Barnen.

Det sattes dock käppar i hjulet för detta pass. Jag hade missat ett inbokat rally på de små grusvägarna i mina trakter och vägen fram till båtplatsen var avstängd. Det fick bli söndagen istället.

 
Tony spanar
Vädret för gäddfiske var betydligt bättre på söndagen och det var med stora förhoppningar och en rejäl portion taggning som vi gav oss ut.
 
Första driften lades ute på mer öppet vatten då de vassnära drifterna fortfarande (!!!) är igenväxta. Det började bra med flera kontakter och en fisk på mellan 3-4 kilo.
 

 
 
 
Vi fortsatte våra drifter, genom spenaten med offsetkrokar likväl som på öppnare vatten. Kontakterna kom med jämna mellanrum men det var bara små fiskar som var på hugget. De större kontakterna som jag hade i slutet av förra veckan bådade gott men lös denna dag med sin frånvaro.
 
Vädret som till en början var gynnsamt utvecklade sig tyvärr till det sämre ganska snart. Vinden försvann och återkom endast i kortare perioder. Sedan kom solen. Ett halvtrögt läge bestämde sig för att gå all in och fisket dog av. I vanlig ordning provades alla möjliga tekniker, hastigheter, beten och färger men det var avstängt.
 
Mitt abborrspö åkte fram vid ett par korta ögonblick men gav inget mer än några bommade hugg samt två snipor.    
 
 
Något frustrerade och konfunderade stärktes vi de sista timmarna av ärtsoppa värmd på trangiaköket i båten. Men det hjälpte inte fisket, förstås. Vi krokade av 11 gäddor under passets gång vilket får anses vara ett godkänt antal men med en snittvikt på kanske 1,5 kilo så fanns mer att önska (av värden/guiden). Men det var som alltid en riktigt trevlig dag på sjön ändå.
 
Nu sitter jag här vid datorn och undrar när sjöns växter ska skrumpna helt och falla till botten, när höstgäddfisket ska ta och komma igång egentligen? Det är nämligen välkommet nu. Väldigt mycket välkommet...
 
Skitfiske på er, så länge!
 
   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar