torsdag 22 oktober 2015

Arbete främjer inte gäddfiske!

Som rubriken lyder så blir det inte så mycket fiske i veckorna för tillfället. Det beror inte bara på jobbet utan även på det högtryck som legat över norduppland de senaste veckorna. Sol och vindstilla, tillsammans har de härjat och gjort alla utemänniskor glada. Alla utom gäddfiskarna.

Men nu är det ändring på den fronten. Ett lågtryck har dragit in med rejäl vind och blytunga moln - äntligen!



Igår kastade jag mig därför ut på sjön på ett kort efter-jobbet-pass. Med bara en timme på mig hann jag aldrig riktigt lokalisera gäddorna. De beter sig helt annorlunda denna höst jämfört med de tidigare två då jag fiskat här. Det låga vattenståndet och den kraftiga växtlighet som fortfarande (!!!) finns kvar gör att de inte trycker vassnära som de annars brukar vid denna årstid. Nu när det finns grönt att gömma sig i även längre ut så verkar de stå mer utspritt.

Jag sökte en stund med Syndromtail men det var först när en blå/pearlig Conqueror från Piggking åkte på som det högg lite. Några snipor fick se sig avkrokade men mer än så hann jag inte denna tur.

 
Nu väntar fiske med Freddan på fredag eftermiddag samt hela lördagen. Jag kan knappt vänta. Gynnsamt väder, gott sällskap och fiske, bara. Sedan är det bara att hoppas på de större fiskarnas glupska aptit (eller våran förmåga att lura dem).
 
Jag hoppas också på mer regn framöver. Med dagens vattenstånd i hemmasjön så är risken stor för bottenfrysning i stora områden om vintern blir kall.
 
 
På bilden ovan syns båtplatsviken. Det är 0,3-0,4 meter djupt och mängder av växtlighet strax under ytan som inte har någonstans att sjunka undan. På våren är toppen av den högra stenen precis under ytan... Så, regn alltså, tack!
 
Skitfiske på er, så länge!
 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar