torsdag 15 oktober 2015

Abborrpasset som skulle ha blivit

När jag kom hem från jobbet i måndags låg det magi i brevlådan igen. Fredrik Piggking Johansson har gjort en större modell av sin lyckade Hogshad som heter Hogboss. Ett saftigt bete på ca 28 cm som garanterat kommer att lura upp stora gäddor framöver runtom i landet. Micke Caesarlures Hedsén har även han tagit ett lyckat projekt (CL Shad14) till nästa storleksnivå; CL Shad18.
Båda dessa eminenta herrar ansåg att lilla jag behövde ett provexemplar. Vackert, både i tanke och handling!

Fantastiska beten! Stort tack grabbar!
Micke skickade ut sin CL-18 till lite olika fiskare runt om i landet och utlyste en tävling; först fisk fotad med detta bete i munnen vinner ett handsnidat träbete. Jag har beten så det räcker och blir över men när det vankas tävling vaknar en sprittande glädje till liv. Det här skulle vinnas! Betet kom hem på måndagen men både den kvällen och tisdagen var vigd åt att stycka tio lamm åt en granne. Det var först på onsdagen som en lucka uppenbarade sig.

 
Igår kastade jag mig således ut på mitt, nu extremt rekordgrunda, vatten (oron inför risken för bottenfrysning i vinter är stor). Som bilden visar fortsätter väderförutsättningarna för lyckat gäddfiske att vara de allra bästa... Dessutom berättade markägaren att den halvmeterdjupa viken utanför honom, där båten ligger, hade en halv centimeter is på sig i början av veckan. I mitten av oktober!!! Sjukt!
 
Då jag skulle köra ett kort gäddpass hade jag för första gången på länge inte med mig abborrspöet. Det skulle jag komma att ångra bittert. Då jag kom till en vik i anlutning till ett sund upptäckte jag nämligen löjliga ansamlingar av löjor och småmörtar. Det fräste, plogade och skvätte småfisk överallt.
 
Man vet att man har hittat schyssta betesstim när detta händer...
Men inga gäddor, bara abborrar och dessutom stora sådana. På beteslåset hamnade direkt en Shaker Shad 6´i färgen Arkansas shiner. En riktig löjimitation och det minsta betet som jag hade med mig. Det gav några abborrnafs i paddeln och en snipa men inte mer. Frustrerad och stressad över att bara kunna vara åskådare till denna abborrjakt förebrådde jag mig själv och lovade att framöver ha med abborrspöet i alla lägen.
 
Men hur gick det med gäddfisket då? Som väderbilden ovan visar; aströgt igen! Men CL-Shad18 levererade till slut. Tävlingen hade dock redan avgjorts dagen innan av duktige Roy Ridbäck men jag gick stolt in på andra plats. Eloge till Micke också att han hade tänkt till färgmässigt. Roy har haft framgång med motoroil och fick därför en sådan. I min sjö sitter svart/guld som en smäck och det visste Micke och skickade en sådan. Tumme upp!  
 
 
Nu kanske ni tror att jag är sponsrad av Caesarlures? Att jag skriver detta enbart för att göra reklam och få gratisbeten som tack? Så funkar inte jag. Inte den här bloggen heller. Jag skriver bara om beten som jag anser är riktigt jädra bra. Bra därför att de fångar fisk. CL-Shad14 är riktigt bra men storebror 18 är uppe i nästa division. Den vaggande gången, när betet verkligen lägger sig platt på sidan i vattnet innan den rullar tillbaka till andra sidan, är av sällan skådat slag. Och utan att tippa över och börja snurra. Nu testade jag bara med shallowskruv och dubbla 2/0:or i buken men det är å andra sidan den mest ostabila riggningen. Den har dessutom inbyggd rasselkammare, stort plus.
Jag förutspår stor framgång för CL Shad18 och hoppas att den når ut på marknaden.  
 
Sedan kommer vi till Hogboss. Den fiskades aldrig igår men givetvis testade jag gången. Magisk! En lugnt och förföriskt rullande kropp med sparkande svans och paddel. Betet skapar så mycket vibrationer i vattnet att paddelns rörelser kändes i spöet. Hogboss kommer lätt att fiskas framöver när vattnet blir ännu kallare och de stora damerna är ute och rör på sig. Färgen jag fick kan också mycket väl vara en kodknäckare under kommande tävling på Mälaren i november. Först kanske vi ska se om den ens blir av eller om det är åtta minus då?
 
Skitfiske på er, så länge!
 
         

 
  
 
  

 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar