torsdag 29 januari 2015

Att tänka fiske

"En dålig dag på sjön är bättre än en bra dag på jobbet" brukar det heta. Det ligger mycket i det för den skara sportfiskare som mer eller mindre lever fiske, åtminstone tankemässigt. Jag tillhör den skaran, ibland till en grad som gränsar till tvångsbeteende.

Nu på vintern ligger spinn-abstinensen tung över kropp och själ. Ismetet är förvisso riktigt roligt men ändå inte alls lika roligt, samt att det är omöjligt att bara ta en korttur i veckorna. När vi är inne i denna jobbiga period finner jag mig själv göra märkliga saker ibland. Utan förvarning kan jag plötsligt befinna mig i förrådet, drömskt stirrande ned i beteshinken med Svartzonkerspöt i näven.

Härom kvällen skedde just detta...
Jag kan gå igenom betesaskar för femtioelfte gången i hopp om att finna en tail som behöver lagas eller en krok att vässa men allt är fortfarande i sin ordning. Hmmm, behöver jag inte fler tafsar? Nej, inte denna gång heller, blir svaret. Med en resignerad suck släcker jag då lampan och går in igen.

Men så lätt släpper inte syndromet sitt grepp om mig. Väl inne åker kanske mobilen fram för att kolla om något nytt, roligt kommit upp på Instagram. Därefter måste man kanske kolla inläggen på fiskesnack. Sedan fisheco, diverse bloggar, webbutiker, tradera, varför inte några youtubeklipp med muskie-fiske som man redan sett fjorton gånger och sedan tillbaka till Instagram igen. Vid det här laget börjar det bli dags att laga middag till familjen och sedan följer alla andra bestyr som hör vardagskvällen till. Men det slutar inte där.

Väl i sängen kan jag inte bara somna på en gång utan nu återupptas ovan nämnda cirkel med fiskefyllda forum och sidor på nätet. Detta kan ibland (läs; ofta) pågå tills ögonen går i kors och klockan visar läggdags för länge sedan. Jag kanske ska tillägga också att detta, sistnämnda beteende inte bara hör vintern till utan är ett stående inslag, året runt.

Är det då något fel på mig, som håller på på detta vis? Min fru skulle nog svara ja men själv hävdar jag motsatsen. Det kan väl ändå inte vara fel att på ett dedikerat och passionerat sätt fullkomligt hänge sig åt sin hobby så länge det är på ett tankemässigt och emotionellt plan? Nej, precis!

Mer sportfiske åt folket!

6 kommentarer:

  1. Vad är det för krokar du har satt i hålen på hinken som du hänger dina tail-beten på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Oskar!
      Det är 1,5 mm galvaniserad järntråd som jag köpt på vanlig järnhandel. Billig, stark, lättböjlig och rostfri.

      Radera
    2. Schysst! Jag har 1mm pianotråd hemma som jag gör shallowskruvar av, tänkte försöka med den :)

      Radera