fredag 23 januari 2015

Syndrom med is i skallen

Nu är det is och åter is som gäller. Mete med dead bait för hela slanten. Och ja, jag vet att jag dissade isfiske efter gädda så sent som i december. Korkat med tanke på att jag aldrig provat att just meta från isen.

Mina tidigare erfarenheter av isfiske var angling under en tid då jag inte kunde särskilt mycket om gäddan och dess beteende i den sjö vi då uppehöll oss i. Vi fick inte heller särskilt mycket och det blev mer tidsfördriv i väntan på våren. På senare tid har jag också blivit ensamfiskare även om gäster ibland dyker upp i båten. När då isen kom i december och antispinn-depressionen var ett faktum såg jag framför mig hur jag ensam skulle sitta en hel dag på isen och få ett par fäll. Det lät inte särskilt lockande och om min första istur hade slutat på det sättet skulle jag heller inte sitta och skriva detta nu. Som tur var fick jag ju både trevligt sällskap och hyfsat med fisk under de två pass som året hunnit att bjuda på än så länge.

Därför blev det som bekant en beställning från Dogger och fyra ismetespön är nu riggade och klara. En med ny multirulle och tre med andra rullar som redan fanns hemma. Hur skulle jag nu få med mig allt ut på isen? Jo, jag blev förstås tvungen att fixa en ismetespulka inför söndagens pass. Det blev ett besök ute i förråden och jag gjorde snart några fynd.

Man tager vad man haver! En halvtrasig snowracer + en ihopfällbar plastlåda
från grönsakshallen Sorunda + buntband = pulka!
-Vinställ, sa frun.
-Nej, spöhållare, sa jag...
Roddat och klart! Donen får fortfarande följa med
men till nästa vinter kommer de att gå i pension.
När jag ändå höll på så gjorde jag några bättre tackel till mina döda strömmingar än de specialare jag satte på angeldonen tidigare. Mitt, till ändamålet opassande, stingermaterial var bökigt att linda runt krokskaften men jag lyckades till slut.

Inte det vackraste men klart dugligt och hållbart för en mindre haj... 
Så nu är jag redo för nya äventyr på söndag. Aleksander som ska med igen har dessutom hittat komplement till strömmingarna; han fick tag på hel, osaltad sill på en 300 g styck! 

Feta sillar! Att jämföra med Aleksanders nyförvärvade Mchybrid.
Stort bete = stor gädda? På söndag eftermiddag har jag svaret. Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar