torsdag 1 januari 2015

Om löften, mål och sånt

Många avger löften i dessa tider, inför det nya året. Själv tillhör jag skaran som vågar vägra. Jag anser att det ställs ganska många krav på en redan som det är. Varför då ställa ännu fler och dessutom på sig själv? Många löften som avges handlar ju om att förbättra den egna hälsan på något sätt. Detta är förstås av godo men kraven blir lätt för höga och svåra att nå. Fallet blir hårt och ingen besvikelse är väl så djup som den på sig själv? Därför fegar jag ur och låter bli!

Men man kan ju också sätta upp mål. Sedan jag inledde mitt, något mer seriösa, riktade fiske efter större gädda (sensommaren 2013) är mina mål tre:

1. Att enligt Baloo "vara nöjd med allt som livet ger"
2. Att vara en bra familjefar
3. Att fortsätta njuta av ett opretentiöst sportfiske efter stor gädda

Den sista punkten har också några underliggande mindre mål/önskningar:

1. Att utveckla tekniker och betespresentationer
2. Att lära mig mitt hemmavatten ännu bättre
3. Och att därmed kanske ta min första fisk över 10 kilo..... snälla!?!


Snubblande nära i början av april i fjol... 

Det kan vara så att 10:an väntar först i andra, för mig okända vatten. I sådant fall får hon vänta lite till. Jag nöter hellre vidare på "min" sjö (som jag kommit att älska) och lär mig den bättre än att bara jaga storlek i nya vatten. Sedan blir det också automatiskt nya vatten under sommaren då sjön växer igen totalt.

Så när jag nu skrivit dessa rader har det ändå lett fram till ett löfte, trots allt:
Jag lovar att jag, under 2015, ska ha roligt när jag fiskar gädda!

Skitfiske på er, så länge och må 2015 vara ett gott fiskeår för oss alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar