lördag 3 januari 2015

Första gäddan från isen på femton år

Idag var det dags för mitt första gäddfiske från is sedan 2008 eller om det var 2009? Då var jag och Freddan ut på mälaren och bommade. Dessförinnan var det nog i slutet av 90-talet och det var då min senaste isgädda kom upp...

Men idag var som sagt dags igen och med mig på sjön var Aleksander, en gäddfiskare jag lärt känna genom jobbet. När vi planerade in passet föreslog jag att vi skulle träffas 08.30 vid sjön då det hunnit ljusna något. Men Aleksander var av annan åsikt. Han sa 07.00, i fullt mörker alltså och jag som inget kan om ismete efter gädda tänkte att han var smått galen. Han fick förstås rätt. Runt 08.00 var 14 don och 5 ismetespön riggade och färdiga. En halvtimme senare, när jag föreslagit att vi skulle börja, var det full aktivitet med ett flertal fäll.

Tidig morgon och de första gäddorna har redan visat sig.
Dagens första och en av fyra snipor som blev mitt resultat.
Något bättre fisk drillas av Aleksander.

Med sina 3,5 - 4 kg blev det dagens största.

Release av samma fisk.

Glupsk bonusfisk som verkligen gapade efter mycket.

Solen håller på att gå ned och det var dags att packa ihop.

Vid dagens slut, efter nästan sju timmars fiske hade vi fått ca tio fäll varav det landades fem gäddor och en abborre. Jag tog fyra snipor och Aleksander en bättre gädda på närmare fyra kilo samt abborren på kanske tre hekto. Ett ganska magert resultat men det gjorde detsamma. Underbart väder, mycket trevligt sällskap, varm ärtsoppa från Trangiaköket samt de första isgäddorna jag hållit i på femton år. Ett riktigt härligt pass, med andra ord.

Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar